۰
plusresetminus
چهارشنبه ۶ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۹

تا سال ۲۰۲۰ کل اطلاعات ذخیره شده در جهان از ۴۴ زتابایت فراتر می‌رود

ایتنا - گزارش منتشر شده توسط مرکز تحقیقاتی IDC از روند افزایشی حجم داده‌های تولید شده در جهان نشان می‌دهد که مجموع حجم اطلاعات ذخیره شده در دنیا تا سال ۲۰۲۰ از ۴۴ زتابایت فراتر می‌رود.
تا سال ۲۰۲۰ کل  اطلاعات ذخیره شده در جهان از ۴۴ زتابایت فراتر می‌رود


محمدرضا واحدی مجری پروژه «مطالعه ابعاد و الزامات سیاستگذاری توسعه فناوری کوانتوم» در تشریح چیستی، چرایی و چگونگی فناوری کوانتوم با بیان این مطلب گفت: متناسب با روند افزایشی تولید داده‌ها، مسائلی پیرامون مدیریت و کنترل، ارتباطات امن و سریع، ذخیره سازی و پردازش داده‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ لذا در آینده‌ای نه چندان دور، تکیه بر فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی جاری ما را با چالش‌های جدی در این زمینه مواجه خواهد کرد.

به گزارش ایتنا از مهر، وی با اشاره به این موضوع که با گذشت زمان، توجیه مسائلی همچون گردش الکترون‌ها به دور هسته، حرکت ذرات در سرعت‌های بالا و یا ظرفیت گرمایی جامدات در دماهای بسیار پایین از طریق نظریه‌های جاری در فیزیک کلاسیک امکان پذیر نبوده است، به تبیین اهمیت پیدایش نظریه‌های نوین در فیزیک کوانتوم و فناوری‌های مبتنی بر اصول و نظریه‌های آن پرداخت و گفت: اینگونه فناوری ها قادر هستند تا افق روشنی در برون رفت از چالش‌های مزبور را پیش روی بشر قرار دهند.

مجری پروژه «مطالعه ابعاد و الزامات سیاستگذاری توسعه فناوری کوانتوم در حوزه فاوا» اظهار داشت: در واقع می‌توان گفت که تمایل انسان به سرعت بالای دستیابی به اهداف و عدم توجیه مسائل توسط اصول، قوانین و نظریه‌های علوم جاری، سبب طرح نظریه‌های کوانتومی و فناوری های مبتنی بر آن شده است.

وی با اشاره به اینکه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از زمینه‌های بسیار مهم و تأثیرگذار در زندگی بشر، مشتمل بر فناوری‌های پردازش و محاسبات، انتقال اطلاعات، رمزنگاری، حسگرها، شبیه‌سازها، و تصویربرداری است، افزود: از طرفی امروزه افزایش حجم انبوه داده و توسعه مفهوم ذخیره سازی و فضاهای ابری، بهره گیری از رایانه‌های بسیار قدرتمند را توجیه می کند. به طوری که در حوزه محاسبات، دانشمندان با بهره‌گیری از فناوری‌های مبتنی بر نظریه‌های کوانتومی، روی توسعه کامپیوترهایی کوانتومی تا ۱۰۰ میلیون بار سریع‌تر از یک رایانه معمولی کار می‌کنند. 

واحدی با بیان اینکه در چنین فضایی، توسعه الگوریتم های رمزنگاری کوانتومی و پساکوانتومی الزام آور خواهد بود، تاکید کرد: یکی از واقعیات دنیای امروز، توسعه روزافزون ارتباطات بوده و ارتباطات کوانتومی به عنوان روشی جهت انتقال سیگنال‌ها در فواصل طولانی مبتنی بر اصول مکانیک کوانتومی است؛ بنابراین، افزایش روزافزون ارتباطات رایانه‌ای، مستلزم توسعه ظرفیت شبکه و اتخاذ راهکارهای مناسب جهت حفظ امنیت سایبری است.

وی گفت: به تازگی طرح تدوین نقشه راه فناوری‌های کوانتومی کاربردپذیر در این حوزه به عنوان یکی از طرح‌های بسیار مهم و حیاتی در دستور کار پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته و پژوهش‌های اولیه آن نیز انجام شده است. بر این اساس، این پروژه به عنوان یکی از پروژه‌های راهبردی این طرح، به بررسی وضعیت کشورهای منتخب، وضعیت موجود کشور ایران و پتانسیل‌های مورد نظر، همچنین بررسی چالش‌ها و فرصت‌های مطرح در این زمینه از ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی می‌پردازد.

مجری پروژه «مطالعه ابعاد و الزامات سیاستگذاری توسعه فناوری کوانتوم در حوزه فاوا» ادامه داد: نتایج حاصله به همراه نتایج مطالعاتی سه پروژه دیگر این طرح در حوزه‌های ارتباطات، محاسبات و امنیت که در قالب الزامات فنی مطرح است، طی جلسات مختلفی به همراه خبرگان مطرح در این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفته که نتایج نهایی آن در قالب الزامات سیاستی و راهبردهای پیشنهادی در اختیار پروژه تدوین نقشه راه فناوری کوانتوم در حوزه فاوا قرار می‌گیرد.

واحدی خاطرنشان کرد: متدولوژی حاکم بر این پروژه، نظام نوآوری فناورانه است که به عنوان نظامی اجتماعی- فنی تعریف می‌شود و هدف آن، توسعه، انتشار و بکارگیری فناوری‌های کوانتومی در حوزه فاوا است. همچنین یکی دیگر از دستاوردهای مهم این پروژه، طراحی زیست بوم فناوری‌های کوانتوم در حوزه فاوا است که در تدوین نقشه راه مورد نظر بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

به گفته وی، این پژوهش به گونه‌ای هدفگذاری شده که بر اساس نتایج آن و با توجه الزامات حاکمیتی مطرح در اسناد بالادستی، شرایط حساس سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی کشور، بتوان رهنمودهای مؤثری را در قالب توصیه های سیاستی و راهبردی کاربردپذیر در تدوین برنامه‌های عملیاتی مورد نظر ارائه کرد.
کد مطلب: 57887
برچسب ها: اینترنت دیتا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام