۰
plusresetminus
پنجشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۳۲
در سال ۲۰۲۱:

حضور ژاپن در کره ماه

ایتنا - شرکت ژاپنی آی‌اسپیس درنظر دارد به‌عنوان در سال ۲۰۲۱ نخستین مأموریت خودبه کره ماه را به انجام برساند. پیش‌تر قرار بود این شرکت در سال ۲۰۲۰ در مدار ماه، پرواز آزمایشی داشته باشد؛ اما آن را لغو کرده است.
حضور ژاپن در کره ماه
شرکتی ژاپنی که درنظر دارد به انسان‌ها در سفر به ماه کمک کند، از برنامه زمان‌بندی برای انجام دو مأموریت نخست خود در دو سال آینده خبر داده است. شرکت آی‌اسپیس (ispace) مستقر در توکیو، پیش‌تر درنظر داشت در سال ۲۰۲۰ مأموریتی آزمایشی در مدار ماه داشته باشد و در سال ۲۰۲۰ نیز در ماه فرود بیاید.
 
اما به گزارش ایتنا و به نقل از Space، این شرکت از برنامه آزمایشی خود صرفنظر خواهد کرد و در عوض در سال ۲۰۲۱ مأموریت خود به مقصد ماه را انجام خواهد داد. محموله مشتریان این شرکت (از جمله ناسا) نیز بر روی یک سطح‌نشین حمل خواهند شد. همچنین، دومین مأموریت آی‌اسپیس که برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است، از یک ماه‌نورد برای بررسی سطح ماه استفاده خواهد کرد.
 
نمایندگان آی‌اسپیس روز گذشته طی بیانیه‌ای اعلام کردند: «تصمیم برای ایجاد تغییر در برنامه اولیه، بیشتر در پاسخ به شتاب چشمگیر در بازار و نیز تقاضای فزاینده برای کاوش در ماه است. بدین‌ترتیب، لازم است مزیت رقابتی خود را برای پشتیبانی از قراردادها همچون برنامه «خدمات حمل محموله‌های تجاری به ماه» (CLPS) از سوی ناسا و همچنین فرصت‌های مشابه در سرتاسر جهان بهبود دهیم».
 
گفتنی است در ماه نوامبر گذشته، برنامه CLPS نُه شرکت را برای عقد قرارداد با ناسا و واگذاری حمل محموله‌های علمی و فناورانه به سطح ماه در سال‌های درپیش‌رو، واجد شرایط قلمداد کرد. یکی از این شرکت‌ها، درِیپِر (Draper) نام دارد که یکی از شرکای آی‌اسپیس در زمینه طراحی و پیاده‌سازی پروژه‌های مربوط به ماه است.
 

گفته می‌شود سال ۲۰۲۱، سالی مهم برای مأموریت‌های بخش خصوصی پیرامون کره ماه است. شرکت‌های آستروباتیک (Astrobotic) و اینتوئیتیو ماشینز (Intuitive Machines) نیز که هر دو واجد شرایط برنامه CPLS هستند، درنظر دارند نخستین مأموریت‌های قمری خود را در همان سال به انجام برسانند.
 
از دیگر سو، ناسا فعالیت‌هایی از این دست را زمینه‌ساز اصلی بازگرداندن فضانوردان به ماه تلقی می‌کند. این هدف، در برنامه‌ای موسوم به «آرتمیس» در ناسا جای دارد که هدف از آن، فرود آوردن افراد در نزدیکی قطب جنوب ماه تا سال ۲۰۲۴ و بنا کردن حضور بلندمدت و مداوم روی ماه پس از آن است.
کد مطلب: 57885
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام