کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بروز اشکال در هنگام پهلوگیری فضاپیمای سایوز

10 شهريور 1398 ساعت 15:16

ایتنا - این فضاپیما که سایوز MS-14 نام دارد، حامل ملزومات برای ساکنان ایستگاه فضایی و همینطور یک روبات انسان‌نما با نام اسکای‌بات F-850 است که باید به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسند.



به گزارش ایتنا و به نقل از Space، در اوایل روز شنبه دوم شهریور، یک فضاپیمای بدون سرنشین روسی از نوع سایوز، مجبور شد پهلوگیری خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی را رها کند که دلیل آن، کارکرد نادرست سامانه راندوو عنوان شده است.
 
گفته می‌شود اکنون سایوز در حال پرواز در اطراف ایستگاه فضایی در فاصله‌ای ایمن و در یک به‌اصطلاح «مدار مسیر مسابقه‌ای» قرار دارد که می‌تواند هر ۲۴ ساعت یکبار، امکان پهلوگیری را برای این فضاپیما فراهم سازد. گفته می‌شود که تلاش بعدی برای پهلوگیری، دو تا سه روز دیگر انجام خواهد شد.
 
افراد کنترل‌کننده پرواز این فضاپیما، بر این باورند که یک آمپلی‌فایر سیگنال بد روی یکی از سامانه‌های این ایستگاه، منجر به بروز خطا شده است.
عدم موفقیت پهلوگیری سایوز، هیچ خطری برای سرنشینان ایستگاه فضایی دربر نداشت و اتفاقاً اعضای این ایستگاه در همه‌حال، سرگرم پایش وضعیت بوده‌اند. راب ناویاس (سخنگوی ناسا) در این ارتباط گفت: «هیچ‌یک از اعضای ایستگاه فضایی با مشکل روبرو نشده است».
 
گفتنی است سایوز MS-14 حامل نزدیک به ۶۶۰ کیلوگرم ملزومات برای سرنشینان ایستگاه فضایی و نیز یک روبات با نام اسکای‌بات F-850 است. این روبات انسان‌نما از نوع FEDOR برای آزمایش‌ها در ایستگاه فضایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و پس از پایان یافتن مأموریت سایوز MS-14، به زمین باز خواهد گشت.
مهندسان روسی روبات اسکای‌بات F-85 را با حسگرهایی تجهیز کرده‌اند تا بتوانند شرایط درون سایوز را ثبت کنند و بدین ترتیب متوجه شوند که انسان‌های سرنشین، چه شرایطی را تجربه خواهند کرد.
 


این پهلوگیری ناموفق، پس از یک پرواز بدون‌خطای دوروزه پس از پرتاب عالی از پایگاه قزاقستان در اواسط هفته گذشته انجام شد. این یکی از پروازهای آزمایشی بدون سرنشین نادر از سایوز MS-14 بوده است.
 
شایان ذکر است که هدف از پرواز آزمایشی، این است که اطمینان حاصل گردد پیش از نخستین پرواز با سرنشین روی بوستر که قرار است در ماه مارس سال ۲۰۲۰ انجام شود، کپسول‌های سایوز می‌توانند پرواز امن داشته باشند.
 


کد مطلب: 57857

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/57857/بروز-اشکال-هنگام-پهلوگیری-فضاپیمای-سایوز

ايتنا
  https://www.itna.ir