کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با ماینینگ مثل صنعت برخورد کنید

22 مرداد 1398 ساعت 14:57

ایتنا - رئیس هیات مدیره انجمن بلاک‌چین: درخواست ما این است که تعرفه برق رقابتی شود و اگر ماینینگ به عنوان یک صنعت شناخته شده، تعرفه صنعتی برای آن در نظر گرفته شود.



رئیس هیات مدیره انجمن بلاک‌چین با اشاره به مصوبه اخیر دولت در مورد فعالیت ماینرها در ایران اظهار کرد: بعد از این مصوبه طبق آخرین اخباری که به دست ما رسیده، ماینرها، کوله‌های خود را بسته‌اند و آماده سفر به کشورهای همسایه هستند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، سپهر محمدی در نشستی که ظهر امروز برگزار شد، با تاکید بر اینکه فناوری بلاک‌چین فرصت جدیدی را در خدمت کشور برای مقابله با تحریم‌ها گذاشته است، اظهار کرد: انجمن بلاک‌چین حدود یک سال است که در جریان مصوبه هیات دولت که پیش نویس آن در کمیته اقتصادی دولت آماده شده بود، قرار گرفته و دغدغه‌های خود را اعلام کرده است.

وی ادامه داد: مهرماه سال گذشته وزارت نیرو فرصت یک ماهه‌ای را برای تعیین تعرفه برق برای ماینینگ‌ها درخواست کرد. اما ظرف یک ماه قیمت برق را اعلام نکرد تا به پیک برق امسال رسیدیم و بدون اینکه انجمن مطلع باشد، اقدام به جمع‌آوری ماینرها کردند.

رئیس هیات مدیره انجمن بلاکچین، در مورد در نظر گرفتن تعرفه صادراتی از سوی هیات دولت برای ماینینگ‌ها گفت: باید تعرفه قابل دفاعی در نظر می‌گرفتند که بخش خصوصی بتواند در این شرایط زنده بماند. متاسفانه در مصوبه اخیر هیات دولت از انجمن مشورتی خواسته نشد و به نظر ما این مصوبه می‌تواند مهر پایان بر این فعالیت بخش خصوصی در کشور باشد.

ماینرها کوله‌های خود را بسته‌اند
محمدی با اشاره به مصوبه هیات دولت در مورد فعالیت ماینرها در ایران گفت: طبق آخرین اخباری که به دست ما رسیده است، ماینرها بعد از این مصوبه کوله‌های خود را بسته‌اند و آماده سفر به کشورهای همجوار مانند قزاقستان، گرجستان و ... شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه روش اتخاذ شده از سوی هیات دولت نه به صلاح دولت است و نه به صلاح بخش خصوصی عنوان کرد: یک بازی باخت- باخت آغاز شده در حالی که می‌توانست برد- برد باشد. امیدواریم هیات دولت در این زمینه تجدیدنظر کرده و از نظرات کارشناسی بخش خصوصی استفاده کند.

آمادگی انجمن بلاک‌چین برای شکایت به دیوار عدالت
رئیس هیات مدیره انجمن بلاک‌چین در ادامه با تاکید بر اینکه انجمن به تعرفه‌ها اعتراض دارد، گفت: مصوبه هیات دولت مشکلات عدیده حقوقی دارد و ما حق خودمان می‌دانیم که به دیوان عدالت اداری مراجعه کرده و تقاضای تعلیق این مصوبه را داشته باشیم.

نظر بخش خصوصی در مورد تعرفه برق ماینرها
محمدی در ادامه در مورد نظر بخش خصوصی در مورد تعرفه برق ماینرها توضیح داد: درخواست ما این است که تعرفه برق رقابتی شود و اگر ماینینگ به عنوان یک صنعت شناخته شده، تعرفه صنعتی برای آن در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: ما بنا نداریم رفتار غیرقانونی انجام دهیم. نه می‌خواهیم فرار مالیاتی کنیم و نه به دنبال برق مجانی هستیم. اگر تعرفه رقابتی باشد، خریدار و فروشنده در بورس انرژی قیمت را تعیین می‌کنند.

مصوبه دولت بر خلاف منویات رهبر است
در ادامه مراسم شرفی - رئیس کارگروه ماینینگ - با بیان اینکه در مصوبه هیات دولت از بخش خصوصی نظرخواهی نشده است، گفت: تنها نقطه مثبت این مصوبه به رسمیت شناخته شدن صنعت ماینینگ است و نکات دیگر مصوبه بسیار پرابهام و منفی به نظر می‌رسد.

بررسی وضعیت فعالیت ماینرها در سایر کشورها
در ادامه علوی - عضو کارگروه ماینینگ ایران و انجمن بلاکچین - در مورد مزایای استخراج بیتکوین در کشور گفت: برقی که در کشور برای استخراج بیتکوین مصرف می‌شود، وارد چرخه اقتصادی می‌شود.
وی با اشاره به تصمیم هیات دولت مبنی بر در نظر گرفتن نرخ صادراتی برق برای استخراج بیت‌کوین گفت: در حالی که در ایران از نرخ متوسط صادراتی حرف زده می‌شود، روسیه و قزاقستان با دو سنت به فعالین این حوزه برق می‌دهند و حتی از ماینرها مالیات نمی‌گیرند.
علوی ادامه داد: بعد از مصوبه هیات دولت بسیاری از ماینرها ناامید شده‌اند و در حال مهاجرت از ایران هستند.

چرا نرخ صادراتی برق برای یک ایرانی در نظر گرفته می‌شود؟
در ادامه این مراسم عاشوری - رئیس کارگروه رمزارز سازمان نظام صنفی یارانه‌ای کشور - با بیان اینکه عده‌ای در انقلاب رمزارزها سنگ‌اندازی می‌کنند، گفت: برای ماینرها متوسط نرخ برق صادراتی در نظر گرفته شده در حالی که ما ایرانی هستیم و این صنعت هم یک صنعت داخلی است. به صنعت داخلی ایران نمی‌توان برق صادر کرد.
وی ادامه داد: اگر ماینینگ به عنوان صنعت شناخته شده، باید با آن مثل صنعت رفتار کنند.

ماینرها در ایران نیم درصد برق را مصرف می‌کنند
در ادامه بیات - عضو انجمن بلاکچین- با بیان اینکه سال گذشته میانگین تعرفه برق صادراتی ۷۴۵ تومان بود، گفت: ۳۱ درصد برق کشور را صنعت مصرف می‌کند.


کد مطلب: 57724

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/57724/ماینینگ-مثل-صنعت-برخورد-کنید

ايتنا
  https://www.itna.ir