۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۰

بزرگ‌ترین سیاه چاله تاریخ جهان کشف شد

ایتنا - تیم پژوهشی موسسه ماکس پلانک به راهبری کیانوس مرگان اخیراً سیاه‌چاله بسیار بزرگی را در فاصله 700 میلیون سال نوری با ما کشف کرده‌اند. بزرگی این سیاه‌چاله دو برابر بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌ای است که تاکنون به ثبت رسیده است و جرم آن 100 هزار برابر سیاه‌چاله کهکشان راه شیری است.
بزرگ‌ترین سیاه چاله تاریخ جهان کشف شد
تیم تحقیقاتی موسسه ماکس پلانک به‌تازگی موفق به کشف بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌ای شد که تاکنون در مرکز کهکشان Holm 15A دیده شده است.

به گزارش ایتنا از وب سایت خبری تحیلی engadget، تیم پژوهشی موسسه ماکس پلانک به راهبری کیانوس مرگان اخیراً سیاه‌چاله بسیار بزرگی را در فاصله 700 میلیون سال نوری با ما کشف کرده‌اند. بزرگی این سیاه‌چاله دو برابر بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌ای است که تاکنون به ثبت رسیده است و جرم آن 100 هزار برابر سیاه‌چاله کهکشان راه شیری است.
 
این سیاه‌چاله با استفاده از آرایه تلسکوپ Very Large دیده شده است و اطلاعات تکمیلی به‌دست‌آمده از رصدخانه شیلی به این تیم در تهیه نقشه ساختار Holm 15A و ایجاد شبیه‌سازی برای توضیح تشکیل این‌کهکشان و سیاهی عمیق مرکز آن کمک شایانی کرده است. این سیاه‌چاله به حدی بزرگ و قدرتمند است که یا سیاره‌های نزدیک خود را بلعیده یا آن‌ها را به سمت لبه این‌کهکشان پرتاب کرده است.


البته این سیاه‌چاله بزرگ‌ترین نمونه کشف شده در تاریخ نیست و این رکورد هنوز به دست کوازار TON 618 است. مطالعات غیرمستقیم نشان می‌دهد که سیاه‌چاله این کوازار 66 میلیون برابر بزرگ‌تر از خورشید است. بااین‌حال این سیاه‌چاله کشف شده هم عظمت زیادی دارد و در حدود چهار تا نه برابر بزرگ‌تر حدس دانشمندان است. این کشف می‌تواند درک انسان را از اندازه کیهان و همچنین مفاهیمی بنیادینی نظیر تشکیل کهکشان‌ها افزایش بدهد.
 
کد مطلب: 57716
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
لا اله الا الله
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام