۰
plusresetminus
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۲

ساخت زبان مصنوعی توسط دانشمندان برای تشخیص نوشیدنی های تقلبی و اصل

یک تیم تحقیقاتی اسکاتلندی ادعا کرده‌اند که دستگاه اختراعی آنها می تواند مزه نوشیدنی‌ها را تشخیص داده و موجب شناسایی نمونه‌های جعلی شود.
ساخت زبان مصنوعی توسط دانشمندان برای تشخیص نوشیدنی های تقلبی و اصل
محققان به تازگی موفق به ساخت زبان مصنوعی ویژه‌ای شده‌اند که می‌تواند نوشیدنی‌های اصل را از نمونه‌های تقبلی تشخیص بدهد.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  theguardian، یک تیم تحقیقاتی اسکاتلندی ادعا کرده‌اند که دستگاه اختراعی آنها می‌تواند مزه نوشیدنی‌ها را تشخیص داده و موجب شناسایی نمونه‌های جعلی شود. دکتر الاسدایر کلارک به عنوان راهبر این تحقیقاز دانشگاه گلاسکو در این رابطه اظهار کرد که شما می‌توانید به این زبان مصنوعی آموزش دهید که طعم نوشیدنی اصل و مورد علاقه تان چگونه است و به این ترتیب این زبان می تواند از آن به بعد نسخه‌های اصل یا جعلی آن نوشیدنی را از یکدیگر تشخیص بدهد.
 
کلارک می‌گوید این فناوری می‌تواند در دستگاه کوچک و قابل حملی به کار برد و کاربری‌های بسیار زیادی دارد که یکی از اصلی‌ترین آن تشخیص سموم رودخانه‌ها به هنگام نظارت‌های زیست محیطی است. او می‌گوید: «در ابتدا ما بیشتر به جنبه کاربری ان در خط تولید و کنترل کیفیت فکر کردیم.(این دستگاه زمانی کاربرد دارد که) اگر شما یک کمپانی تولید کننده آب سیب باشید و بخواهید بدانید که آیا آب میوه‌ای که در روز سه شنبه تولید کرده اید همان آب میوه‌ای است که در هفته گذشته تولید کرده بودید یا خیر.»
 
 
 
این زبان مصنوعی روی یک پایه شیشه‌ای ساخته شده است که دارای سه الیاژ مختلف و جداگانه است. هر کدام از این آلیاژها در برگیرنده 2 میلیون جوانه چشایی مصنوعی مربع شکل هستند هستند که اندازه آنها 500 برابر کوچک تر از جوانه‌های چشایی انسان‌ها است. در این دستگاه شش نوع مختلف از این مربع‌ها به کار رفته است که سه تای آنها از جنس طلا و سه تای دیگر آلومینیومی است. البته در ظاهر این دستگاه تنها یک مربع آلومینیومی و یک مربع طلایی دیده می‌شود و سطح مربع های دیگر با مواد شیمیایی مختلف پوشانده شده‌اند.
 
هر کدام از این آرایه‌ها در برگیرنده یک مربع طلا و یک مربع آلومینیوم هستند. این آرایه‌ها در هنگام تابیده شدن نور به آنها با الکترون‌های موجود در سطح مربع واکنش نشان می‌دهد و در نتیجه این واکنش اجسام بسیار ریزی تشکیل می شوند که در نور غوطه ور هستند و می‌توان آن را اندازه گرفت. این اجسام غوطه ور بر اساس نوع مربعی که با نور واکنش نشان می دهد در طول موج های مختلفی خود را نشان می‌دهند. این اجسام متناسب با مایعات اطراف ارایه تغییر پیدا می‌کنند. سرانجام هر مایعی موجب برانگیخته شدن به اصطلاح "اثرانگشت" اندازه گیری خود می‌شود. به این ترتیب این دستگاه می‌تواند مایعات مختلف را با استفاده از اثرانگشت ثبت شده هر کدام از یکدیگر تشخیص بدهد.
 
کد مطلب: 57655
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام