۰
plusresetminus
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۶

ساخت چشم مصنوعی انسان با قابلیت پلک زدن

ایتنا - چشم بشر به حدی پیچیده است که تکثیر و مدل‌سازی از روی آن بسیار دشوار است و به همین خاطر دانشمندان باید سلول‌های چشمی را در ظرف پتری یا با استفاده از مدل‌های حیوانی موردبررسی قرار بدهند. هم‌اکنون محققان دانشگاه پنسیلوانیا موفق شدند تا چشم مصنوعی انسان را روی یک تراشه بسازند و کمک شایانی به مطالعات چشمی بشر بکنند.
ساخت چشم مصنوعی انسان با قابلیت پلک زدن
محققان با استفاده از مدل‌سازی از چشم بشر توانستند داروی جدیدی که برای درمان خشکی چشم ساخته‌شده بود را آزمایش کنند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از  cnet، چشم بشر به حدی پیچیده است که تکثیر و مدل‌سازی از روی آن بسیار دشوار است و به همین خاطر دانشمندان باید سلول‌های چشمی را در ظرف پتری یا با استفاده از مدل‌های حیوانی موردبررسی قرار بدهند. هم‌اکنون محققان دانشگاه پنسیلوانیا موفق شدند تا چشم مصنوعی انسان را روی یک تراشه بسازند و کمک شایانی به مطالعات چشمی بشر بکنند.
 
این چشم مصنوعی که حاصل همکاری بین چشم‌پزشکان و مهندسان زیستی است روی یک تراشه شفاف و هشت‌ضلعی به‌اندازه یک سکه ساخته‌شده است. در مرکز این چشم یک داربست لنز مانند قرار دارد که حاوی سلول‌هایی از لاشه‌های پیشین چشم (قرنیه) و ملتحمه است که در کنار یکدیگر موجب به وجود آمدن سطح چشم می‌شوند. در این چشم مصنوعی پلک به‌صورت یک مستطیل ژلاتینی ساخته‌شده است که برای تقلید فرایند پلک زدن روی داربست یاد شده کشیده می‌شود و کانال‌های کوچک موجود در بالای این چشم موجب به وجود آمدن اشک آن می‌شوند.
 
 
 
دن هوه به‌عنوان راهبر این تحقیق و دستیار پروفسور در دانشگاه پنسیلوانیا در این رابطه اظهار داشت که:« از دیدگاه مهندسی، تفکر درباره امکان تقلید محیط پویای چشم انسان در حالت پلک زدن را جذاب دانستیم.» تقلید موفقیت‌آمیز این امر موجب شد تا این تیم تحقیقاتی بتوانند بیماری خشکی چشم را مدل‌سازی کنند. این محققان برای کاهش این بیماری در تراشه یاد شده فرایند پلک زنی مصنوعی را از 12 بار در دقیقه به 6 بار کاهش دادند و همین امر موجب کاهش چشم‌گیر میزان اشک چشم شد. این محققان سپس یک داروی تحقیقاتی ویژه که برای درمان این بیماری در نظر گرفته شده بود را روی این چشم تست کردند و دریافتند که این داروی مقداری از التهابات ناشی از خشکی چشم را از میان می‌برد.
 
آن‌ها اظهار داشتند که مکانیسم این فرایند هنوز به‌طورکلی درک نشده است اما ممکن است به دلیل افزایش لغزندگی با توقف مولکول‌های خاصی باشد که فرایند التهاب را افزایش می‌دهند. البته باید به یاد داشت که در این مدل‌سازی تمام اجزای چشم انسان نظیر رگ‌های خونی، اعصاب چشم و سلول‌های ایمنی دیده نمی‌شوند. پاسخ سیستم ایمنی در بیماری‌هایی مانند خشکی چشم نقش مهمی ایفا می‌کند و به همین دلیل تنها به نتیجه این تحقیق نمی‌توان اکتفا کرد.
 
کد مطلب: 57639
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام