۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۲

اما و اگرهای استخراج بیت‌کوین

ایتنا - موضوعی که استخراج کنندگان ارز مجازی آن را رد کرده و ادعا کردند در ساعات اوج مصرف برق، دستگاه‌های خود را خاموش می‌کنند.
اما و اگرهای استخراج بیت‌کوین

بعد از گرد و خاکی که استخراج رمزارزها و شفاف نبودن قانون در این حوزه در دو ماه اخیر در کشور به پا کرد، معاون اول رئیس جمهور آیین‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده در کشور را ابلاغ کرده و متقاضیان مکلف شدند برای ورورد به این عرصه طبق آیین‌نامه مذکور قدم بردارند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، استخراج ارز مجازی حدود دو ماه است که با گرم شدن هوا و افزایش میزان مصرف برق به یکی از بحث‌های داغ تبدیل شده است؛ به طوری که می‌توان از برخی گفته‌های مسئولان بخش قابل توجهی از افزایش مصرف برق در کشور را بر گردن فعالان این حوزه انداخت.

موضوعی که استخراج کنندگان ارز مجازی آن را رد کرده و ادعا کردند در ساعات اوج مصرف برق، دستگاه‌های خود را خاموش می‌کنند. آن‌ها همچنان از شفاف نبودن قانون گلایه داشتند و می‌گفتند در حالی که برخی افراد مانند دبیر شورای عالی فضای مجازی استخراج ارز مجازی را قانونی می‌دانند، برخی دیگر آن را غیرقانونی دانسته و حتی وزارت نیرو اقدام به جمع آوری مزارع ارز مجازی کرده است.

در نهایت سیزدهم مردادماه، معاون اول رئیس جمهور آیین‌نامه اجرایی استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری‌شده در کشور را به منظور ایجاد بستری امن، کم هزینه،‌ شفاف و پرسرعت برای تبادلات اقتصادی و بکارگیری با رویکرد تسهیل فضای کسب وکار ابلاغ کرد.

دو راه تامین برق پیش روی متقاضیان
در این راستا، سخنگوی صنعت برق توضیحاتی را درباره نحوه اجرای آیین‌نامه مذکور به ایسنا ارائه کرد. مصطفی رجبی مشهدی با تاکید بر این‌که استخراج ارز مجازی و بیت کوین در ایران به رسمیت شناخته شد، گفت: طبق آیین‌نامه‌ای که از سوی معاون اول ابلاغ شده است، فردی که می‌خواهد به این حوزه وارد شود، باید پروانه معتبر از وزارت صمت دریافت کند. پروانه‌ای که فرد از وزارت صمت اخذ می‌کند، دو اختیار را به متقاضی می‌دهد. نخست آنکه فرد می‌تواند از شبکه سراسری برق استفاده کند. دوم این‌که فرد اقدام به تاسیس نیروگاه کند.

به گفته وی، چنانچه متقاضی تصمیم به تاسیس نیروگاه دارد، باید محل آن را مشخص کند، انشعاب گاز بگیرد و گاز با نرخ ۰.۷ نرخ گاز صادراتی خواهد بود.
سخنگوی صنعت برق درباره متقاضیانی که قصد دارند به شبکه سراسری برق وصل شوند، توضیح داد: برای افرادی که قصد دارند به شبکه سراسری برق وصل ‌شوند، تسهیلاتی برای گرفتن انشعاب، نصب کنتور هوشمند و... فراهم می‌شود. از سوی دیگر مقرراتی وجود دارد که این افراد در ساعات اوج مصرف از برق استفاده نکنند.
رجبی مشهدی با بیان این‌که نرخ برق مورد استفاده استخراج ارز مجازی توسط وزارت نیرو اعلام خواهد شد، اظهار کرد: نرخ آن، متوسط نرخ ریالی صادراتی است که در طی سال متناسب با نیازها تعیین می‌شود. در تابستان که ذخیره برق کم‌تر است، نرخ گران‌تری نسبت به ماه‌های دیگر سال دارد.

سخنگوی صنعت برق درمورد این‌که متقاضیان برای گرفتن انشعاب از شبکه سراسری برق به کجا باید مراجعه کنند، توضیح داد: این‌که به کدام شرکت باید مراجعه کنند، بستگی به میزان مصرف برق آن‌ها دارد. اگر میزان مصرف کم‌تر از هفت مگاوات است باید به شرکت توزیع برق و اگر بیش‌تر از هفت مگاوات است به شرکت‌های برق منطقه‌ای مراجعه کنند.

برخورد با متخلفین
وی در عین حال از برخورد با افرادی که بدون مجوز اقدام به استفاده از ماینر می‌کنند، خبر داد و گفت: افرادی که قبل از این مصوبه در این زمینه فعالیت می‌کردند نیز شامل این قوانین می‌شوند؛ در غیر این صورت طبق مصوبه هیات دولت مجبور به قطع برق و جمع آوری هستیم. افراد باید از استفاده غیرمجاز پرهیز کنند زیرا برابر قانون مجازات تعریف شده برای این موضوع با آن‌ها برخورد می‌شود.

رجبی مشهدی با تاکید بر این‌که افراد برای مصارف خانگی هم باید مجوز بگیرند، اظهار کرد: متقاضی برای مصارف خانگی هم باید درخواست دهد و به این نکته توجه کند که نرخ  برق خانه هم معادل نرخ رمزارزها خواهد شد و باید گفت افرادی که در این زمینه مصارف خانگی دارند به راحتی قابل شناسایی هستند. مصرف حدود ۸۰ درصد از مشترکینی که در هوای معتدل زندگی می‌کنند، در تابستان کم‌تر از ۳۰۰ کیلووات ساعت است. بنابراین مصرف زیاد در یک خانه قابل شناسایی است.

میزان مصرف دستگاه‌ها
وی درباره نوع دستگاه‌های ماینر توضیح داد: مصرف برق دستگاه‌های دست دوم یا ماینرهایی که نسل اولی و ابتدایی هستند، دو برابر ماینرهای فعلی است. میزان مصرف دستگاه‌های جدید ۱.۲ کیلووات ساعت و میزان مصرف دستگاه‌های قدیمی ۲.۴ کیلووات ساعت است.به عبارت دیگر مصرف قدیمی‌ها در ماه ۸۶۴ کیلووات ساعت بیشتر است.
کد مطلب: 57630
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام