کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

علی‌بابا سریع‌ترین پردازنده متن ‌باز جهان را با 16 هسته عرضه کرد

21 مهر 1398 ساعت 14:53

ایتنا- کمپانی چینی علی‌بابا ادعا می‌کند که موفق به ساخت سریع‌ترین پردازنده RISC-V تا به امروز شده است و قرار است تا طراحی این پردازنده را برای استفاده دیگران افشا کند.


کمپانی چینی علی‌بابا ادعا می‌کند که موفق به ساخت سریع‌ترین پردازنده RISC-V تا به امروز شده است و قرار است تا طراحی این پردازنده را برای استفاده دیگران افشا کند.
 
به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی theregister، تراشه RISC-V اخیرا جاری در پادشاهی میانه رونمایی شد، ولی اطلاعات مرتبط با آن هنوز بسیار محدودند.
با این‌ حال توسعه این تراشه نشان از اشتیاق چین به طراحی متن‌باز RISC-V دارد که پیش‌ از این توسط کمپانی‌های گوگل، انویدیا، وسترن دیجیتال، کوالکام، علی‌بابا و دیگران مورد استفاده قرارگرفته و پشتیبانی شده بود.
 
طراحی متن‌باز RISC-V به این خاطر برای چینی‌ها حائز اهمیت است که بلندپروازان این کشور می‌توانند بدون نگرانی از بابت هرگونه تحریم‌های تجاری احتمالی آینده از جانب دولت آمریکا، به شمار زیادی از فناوری‌های تراشه‌های غربی دسترسی داشته و آنها را توسعه بدهند.

گفتنی است تمامی مواردی که برای آزمایش و توسعه این فناوری نیاز است هم‌اکنون در اینترنت موجود است و محدود کردن دسترسی به آنها غیرممکن است.
 

 
 
بنظر کارشناسان، اگرچه معماری RISC-V ISA به‌صورت متن‌باز ارائه شده است، اما این به معنای پیاده‌سازی رایگان هسته‌های CPU این فناوری نیست. به‌ این‌ ترتیب متخصصان می‌توانند مدارهای سفارشی و شتاب‌دهنده‌ها را طراحی کرده، برخی از هسته‌های RISC-V را برای اجرای برنامه و کد مدیریتی اضافه کنند و بعد از تست این سازه آن را بدون نگرانی از بابت حقوق مرتبط با مالکیت معنوی به بازار عرضه کنند.
 
طراحی تراشه جدید علی‌بابا که تحت عنوان Pingtouge خوانده می‌شود، قرار است تا مورد استفاده‌های معمول و متعددی نظیر یادگیری ماشینی، خودروهای خودران، سرورهای جدید، شبکه‌های 5G و اینترنت اشیاء مورد استفاده قرار بگیرد.
معماری XT 910 برای ساخت میکرو کنترلرها، پردازنده‌های چندمنظوره و سیستم‌های روی تراشه کاربرد دارد.
 


کد مطلب: 57541

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/57541/علی-بابا-سریع-ترین-پردازنده-متن-باز-جهان-16-هسته-عرضه

ايتنا
  https://www.itna.ir