۰
plusresetminus
شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۳

راه‌هایی برای رسیدن به مصرف بهینه انرژی توسط هوش مصنوعی

ایتنا- پژوهشگران به راه‌هایی رسیده‌اند که از طریق این راه‌ها می‌توانند هوش مصنوعی را به سمت مصرف بهینه انرژی سوق دهند.
راه‌هایی برای رسیدن به مصرف بهینه انرژی توسط هوش مصنوعی
توسعه هوش مصنوعی محاوره‌ای در سطح جهان نیازمند برق و انرژی کافی است. میزان مصرف برق توسط ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به شدت بالا است. برآوردها نشان می‌دهد که مبنای محاسباتی برای پژوهش در زمینه هوش مصنوعی، هر چند ماه در حال افزایش دوبرابری است. این افزایش باعث شده است که از سال 2012 تا 2018 شاهده افزایش 300000 برابری مبنای محاسباتی در زمینه هوش مصنوعی باشیم.
 
 
به گزارش ایتنا و به نقل از ونچربیت، پژوهشی که اخیراً انجام شد نشان داد که ربات‌ها با مصرف انرژی زیاد به محیط زیست آسیب می‌رسانند. یک نمونه ربات در حین آموزش 284 تن کربن دی اکسید تولید کرده است. اگر بخواهیم با دقت به ماجرا بنگریم، این مقدار کربن دی اکسید تولیدی، معادل پنج برابر میزان کربن دی اکسیدی است که یک خودرو در تمام عمر فعالیت خود تولید می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که میزان مصرف انرژی در هوش مصنوعی از مرز بحران فراتر رفته است.
 
پژوهشگران موسسه هوش مصنوعی دانشگاه کارنگی ملون و دانشگاه واشنگتن در حال کار روی پروژه هوش مصنوعی سبز هستند. هدف این پروژه، رسیدن به راهکارهایی است که بتواند مصرف انرژی را به حداقل ممکن برساند. این گروه پژوهشی مقالاتی را منتشر کرده و در آن مقالات به چند راه برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در هوش مصنوعی اشاره کرده است.
 
پژوهشگران بر این باور هستند که افزایش پیچیدگی در مدل‌های نوین هوش مصنوعی باعث می‌شود که مصرف انرژی در آن‌ها به دشت بالا برود. به عنوان مثال کار روی پروژه‌های زبان طبیعی باعث می‌شود که حدود 64 واحد پردازشی تنسور فعال شود و برق حیرت‌انگیزی مصرف کند.
 
یکی از راه‌های مصرف بهینه انرژی این است که اهداف خود را تعیین کنیم. وقتی کارها به صورت هدفمند انجام شود، مسرف انرژی به شکلی کاملاً بهینه و درست درمی‌آید و در نتیجه بهره‌وری نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. برای بهبود مصرف انرژی باید از عملیات ممیز شناور استفاده کرد که امکان محاسبه عملیات اضافی را فراهم می‌کند.
 
در صورتی که در حین پروژه، به تمامی افرادی که با دستگاه هوش مصنوعی کار می‌کنند، آموزش داده شود که در هر فرآیند با هدفمندی حداکثری کار کنند، میزان مصرف انرژی به حداقل میزان ممکن می‌رسد و دیگر هیچ جایی برای نگرانی نخواهد بود. لزوم اطلاع‌رسانی در مورد مصرف بالای انرژی توسط دستگاه‌های هوش مصنوعی و نقش آن در بهینه‌سازی مصرف انرژی انکارناپذیر است.
 
کد مطلب: 57530
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام