کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روبات کوچک تولید شده با چاپ سه‌بعدی که از لرزش محیطی انرژی می‌گیرد

theiet.org , 2 مرداد 1398 ساعت 11:52

ایتنا - این روبات‌ها که طول آن‌ها در حدود دو میلی‌متر است برخلاف محدودیت‌های فیزیکی ناشی از اندازه‌شان، می‌توانند در هر ثانیه به‌اندازه 4 برابر میزان طول خود حرکت کنند.


توسعه‌دهندگان موسسه فناوری جورجیا موفق به ساخت میکرو روبات‌هایی شده‌اند که می‌توانند در درون بدن انسان تغییرات آب و هوایی را حس کرده، مواد را جابه‌جا کرده و حتی زخم‌ها را درمان کنند.

 
به گزارش ایتنا از وب‌سایت  theiet،  طرح مفهومی این روبات‌ها بر اساس تنظیماتشان به فرکانس‌های  مختلف جواب می‌دهند و محققان از این طریق می‌توانند با تنظیم میزان ارتعاشات، تک‌تک این روبات‌ها را کنترل کنند. این روبات‌ها که طول آن‌ها در حدود دو میلی‌متر است برخلاف محدودیت‌های فیزیکی ناشی از اندازه‌شان، می‌توانند در هر ثانیه به‌اندازه 4 برابر میزان طول خود حرکت کنند.
 
آزاده انصاری به‌عنوان دستیار پروفسور این پژوهش دراین‌باره اظهار کرد که :« ما به دنبال ساخت فناوری قدرتمندی هستیم و کاربری‌های بالقوه‌ای برای آن در ذهن داریم. ما روی ارتباط مکانیک، الکترونیک، زیست‌شناسی و فیزیک کار می‌کنیم. این حوزه بسیار غنی است و فضای زیادی برای مفاهیم چند رشته‌ای وجود دارد.»

 

 
 
این میکرو روبات‌ها متشکل از  یک فعال‌کننده پیزوالکتریک ویژه هستند که به بدنه پلیمری آن‌ها که با استفاده از لیتوگرافی پلیمریزه شده دو فوتونی به‌صورت سه‌بعدی چاپ‌شده‌اند، تزریق می‌شوند. این فعال‌کننده با ایجاد ارتعاشی که منبع خارجی دارد، روبات‌ها را به حرکت درمی‌آورد.
 
ارتعاشات موجب می‌شود که پاهای فنری روبات‌ها به بالا و پایین حرکت کرده و موجب حرکت روبه‌جلوی آن‌ها شود. هر روبات بر اساس اندازه پا، ابعاد طراحی و ژئومتریک کلی‌اش به نحوی طراحی‌شده است که به فرکانس‌های ارتعاش خاصی جواب بدهد. دامنه این ارتعاشات سرعت حرکت روبات را کنترل می‌کند.
 
پروفسور انصاری و تیم تحقیقاتی‌اش به دنبال آن هستند که با اتصال دو میکرو روبات به یکدیگر، قابلیت‌های هدایتی آن‌ها را بیشتر کنند. ازآنجایی‌که هر میکرو روبات متصل شده‌ای به فرکانس ارتعاشی متفاوت پاسخ می‌دهد پس این ترکیب می‌تواند به فرکانس‌ها و دامنه‌های متغیرتری پاسخ‌گو باشد .
 


کد مطلب: 57451

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/57451/روبات-کوچک-تولید-شده-چاپ-سه-بعدی-لرزش-محیطی-انرژی-می-گیرد

ايتنا
  https://www.itna.ir