۰
plusresetminus
پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۱۳

روباتی که می تواند طعم مواد را بچشد

ایتنا - محققان با استفاده از این طرح مفهومی که با نام‌هایپرتیست (Hypertaste) خوانده می‌شود می‌توانند بدون نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی پیچیده، ترکیبات مایعات شیمیایی را به‌راحتی تجزیه‌وتحلیل کنند. حسگرهای الکتروشیمیایی (زبان‌های الکترونیک) حل حاضر در دو نوع هستند.
روباتی که می تواند طعم مواد را بچشد
محققان آی‌بی‌ام به‌تازگی موفق به طرح مفهومی سازه‌ای شده‌اند که می‌تواند ترکیبات اجزای مایعات را تشخیص بدهد و حس چشایی ماشینی را متحول کند.
 
به گزارش ایتنا به نقل از  engadget، روند توسعه فناورانه در سیستم‌های بینایی کامپیوتری بسیار سریع و البته در مواردی عجیب بوده است. چشمان ماشین‌ها  با پیشرفت چشم‌گیری روبرو شده‌اند و فریم ریت آن‌ها به 1000 نیز رسیده است. همچنین ماشین‌ها با کمک این چشم‌ها می‌توانند به‌راحتی و بدون نیاز به کمک انسان، اشیای پیش روی خود را تشخیص بدهند. از ویژگی‌های دیگر چشم‌های ماشینی، قابلیت اتصال آن‌ها بر هر نوع روبات است.
 
چنین پیشرفتی در حس لامسه با دستان و پردازش زبان طبیعی با چشمان روباتیک نیز دیده می‌شود. بااین‌حال تحقیقات مرتبط با مزه شناسی ماشینی هنوز چندان موفقیت‌آمیز نبوده‌اند اما طرح مفهومی جدید ارائه‌شده توسط آی‌بی‌ام می‌تواند پیشرفت چشم‌گیری را در این زمینه به همراه داشته باشد.
 
 
 
محققان با استفاده از این طرح مفهومی که با نام‌هایپرتیست (Hypertaste) خوانده می‌شود می‌توانند بدون نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی پیچیده، ترکیبات مایعات شیمیایی را به‌راحتی تجزیه‌وتحلیل کنند. حسگرهای الکتروشیمیایی (زبان‌های الکترونیک) حل حاضر در دو نوع هستند.
 
 برخی از آن‌ها سبک‌وزن بودن و تنها برای تشخیص یک ماده شیمیایی ساده مفید هستند و برخی دیگر ماشین‌های حسی بسیار بزرگ و البته گران‌قیمتی هستند که برای تشخیص ترکیبات مولکولی گسترده‌ای به کار می‌روند. خوشبختانه هایپرتیست در فضایی میان این دو گروه عمل می‌کند.
 
جالب است بدانید که اولین حسگرهای الکتروشیمیایی در دهه 1950 میلادی طراحی‌شده و برای شناسایی گازها و مقدار اکسیژن در هوا مورداستفاده قرار گرفتند. این سیستم‌ها با ابداع تراشه سیلیکونی در دهه 1980 میلادی بسیار کوچک‌تر شدند و برای تشخیص ترکیبات مایعات نیز به کار رفتند. دستگاه‌های تشخیص گلوکوز خون یکی از مثال‌های این سیستم‌ها است.
 
کد مطلب: 57404
برچسب ها: روبات
مرجع : www.engadget.com
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام