کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گمانه‌زنی درباره فعالیت‌های شرکت مرموز الون ماسک

سايت خبری ايتنا , 2 مرداد 1398 ساعت 9:30

ایتنا - برخی عقیده دارند که شرکت نورالینک (Neuralink) که توسعه‌دهنده رابط‌های میان مغز و ماشین است، در گام‌های ابتدایی، عصب‌های میمون‌ها را ضبط می‌کند و سرانجام به عصب‌های انسان می‌رسد.


به گزارش ایتنا و به نقل از Technology Review، نورالینک، شرکتی سرّی الون ماسک و توسعه‌دهنده رابط‌های مغز-رایانه، درنظر دارد در روزهای آتی برای نخستین‌بار از طریق اینترنت درباره فعالیت‌های خود آگاهی‌رسانی کند.
 
این رخداد رسانه‌ای می‌تواند کارهای این شرکت اسرارآمیز را که آقای ماسک دو سال پیش آن را معرفی کرد، تا حدودی برملا کند.
گفتنی است وی چندین متخصص علوم عصبی را در شرکت خود استخدام کرده تا هدف نهایی آن یعنی ایجاد پیوند مستقیم میان مغز انسان و نرم‌افزارهای هوش مصنوعی را دنبال کنند.
 
اگرچه اطلاعات نورالینک بسیار محرمانه هستند، اما نگاهی به شواهد موجود نشان می‌دهد که این شرکت احتمالاً از یک اتصال با «پهنای باند بالا» به یک مغز میمون خبر خواهد داد. این اتصال قادر خواهد بود با استفاده از الکترودهای انعطاف‌پذیر بسیار ظریف و با ضبط فعالیت بسیاری از عصب‌ها در آن واحد، اطلاعات فراوانی را استخراج کند.
این اطلاعات می‌تواند برای انجام کارهای جالبی مورد استفاده قرار بگیرند؛ از جمله ترغیب یک میمون برای انجام بازی ویدیویی با استفاده از ذهن خودش.
 


گفتنی است این طرح آینده‌نگرانه را آقای ماسک میلیاردر در سال ۲۰۱۷ بر روی اینترنت پست کرد. اما پیش از آنکه همگی ما، به آدم‌های مکانیکی بزرگ تبدیل شویم، ابتدا شرکت‌هایی همچون نورالینک کار خود را از لحاظ پزشکی توجیه کنند و بگویند که چرا تراشه‌های فلزی و رایانه‌ای لازم است در سر انسان قرار بگیرند.
 
از سوی دیگر، تیم هانسون (یکی از بنیانگذاران نورالینک) می‌گوید یکی از چالش‌های در پیش روی این شرکت، این است که آن فناوری ضبط که آقای ماسک در پی آن است، لزوماً آن چیزی نیست که بتوان برای درمان بیماری‌های مغز و اعصاب مورد استفاده قرار داد.

آقای هانسون بر این باور است که این فناوری بیشتر برای پژوهش‌های علمی روی حیوانات مناسب است و هنوز زمان استفاده از آن بر روی انسان‌ها، فرا نرسیده است.
 


کد مطلب: 57344

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/57344/گمانه-زنی-درباره-فعالیت-های-شرکت-مرموز-الون-ماسک

ايتنا
  https://www.itna.ir