چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۵

کشف نشانه‌های حیات در مریخ

ایتنا - این کشف به حتی شگفتی‌ساز بود که اپراتورهای "کنجکاوی" مطالعات برنامه‌ریزی‌شده خود را متوقف کردند و به اکتشاف اطلاعات بیشتری در این زمینه پرداختند. لازم به ذکر است که یافته‌های جدید این محققان در پایان ماه ژوئن به‌روزرسانی خواهد شد.
کشف نشانه‌های حیات در مریخ
کاوشگر " کنجکاوی" به‌تازگی موفق به کشف مقادیری از گاز متان در این سیاره شده‌اند که ناشی از وجود فعل‌وانفعالات ارگانیک در این سیاره است.

به گزارش ایتنا به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی engadget، خبرهای جدید در رابطه با نشانه‌های احتمالی زندگی در مریخ کم‌کم برای مخاطب خسته‌کننده شده است اما کشفی جدید در این رابطه می‌تواند هنوز هم توجه افراد را جلب کند. به‌تازگی مریخ‌نورد ناسا به نام کنجکاوی (Curiosity) به وجود مقادیر زیادی از گاز متان (که با زندگی موجودات زنده تولید می‌شود) در این سیاره پی برده است. مقادیر این گاز هنوز بسیار اندک است و به 21 بخش در میلیارد می‌رسد اما این میزان سه برابر آخرین مقدار متانی است که در سال 2013 توسط این مریخ‌نورد کشف شده بود.

هنوز مشخص نیست که چه عاملی موجب به وجود آمدن گاز متان در مریخ شده است. وجود این گاز می‌تواند خبر از وجود زندگی میکروبی جاری یا اخیر در این سیاره باشد که محل قرارگیری آن نیز در زیرزمین است.

همچنین متان می‌تواند حاصل واکنش‌های ژئوترمال باشد که موجب بیرون آمدن گازهای متان بسیار قدیمی از اعماق مریخ به سطح آن شده‌اند. اما واضح است که این گاز اخیرا به سطح مریخ آمده است و واکنش‌ها با نور خورشید و مواد شیمیایی احتمالاً مولکول‌ها را در طول قرن‌ها به دونیم کرده است.

اگر دانشمندان بتوانند وجود متان در مریخ را تائید کنند، چالش بعدی آن‌ها یافتن راه‌هایی برای مطالعه دقیق‌تر در این زمینه خواهد بود. کاوشگر مریخ 2020 و دیگر وسایل نقلیه مریخی تحقیق و تفحص در رابطه با اجزای زندگی در مریخ ساخته‌شده‌اند. به همین دلیل تا به دست آوردن اطلاعاتی دقیق در رابطه با این موضوع فاصله زیادی داریم.
برچسب ها: مریخ ناسا