دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۴

تولید اکسیژن روی مریخ برای تنفس

ایتنا - دانشمندان راه جدیدی برای تولید اکسیژن کشف کرده‌اند و بدین‌ترتیب فضانوردانی که به مریخ می‌روند، خواهند توانست اکسیژن مصرفی خودشان را همانجا تولید کنند.
تولید اکسیژن روی مریخ برای تنفس
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، یک گروه پژوهشی با مطالعه دنباله‌دارها، توانسته است واکنشی جدید برای تولید اکسیژن کشف کند. مریخ با زمین فاصله زیادی دارد و از اینرو توانایی تولید هوای قابل‌تنفس در آن سیاره، موجب صرفه‌جویی در پول و تلاش برای انتقال آن از زمین خواهد شد.

بیشتر دنباله‌دارها که اشیاء یخی کوچک هستند، سفر خود را از فاصله دوری در منظومه شمسی با نام «ابر اورت» (Oort Cloud) آغاز می‌کنند. این ناحیه، آن سوی مدار نپتون قرار دارد. حال اگر مدار یک دنباله‌دار به‌گونه‌ای باشد که آن را به خورشید نزدیک کند، گرما موجب می‌شود یخ دنباله‌دار در فضا منتشر شود.

گروهی از پژوهشگران روش جدیدی پیدا کرده‌اند که روش تولید اکسیژن مولکولی توسط دنباله‌دارها را به اثبات می‌رساند؛ یعنی دو اتم اکسیژن که در کنار هم قرار بگیرند و هوای قابل‌تنفس تولید کنند.

دنباله‌دار، محیط پرجنب‌وجوشی است و بادهای خورشیدی می‌توانند مولکول‌های آب شناور را با سرعت بالا به سطح دنباله‌دار برسانند. حال اگر روی سطح این اجرام، ترکیب‌های حاوی اکسیژن وجود داشته باشند، آوردن مولکول‌های آب به سطح آن می‌تواند سبب آزادسازی اتم‌های اکسیژن و بدین‌ترتیب ایجاد اکسیژن مولکولی گردد.

گفته می‌شود اکسیژن مولکولی را می‌توان با واکنش‌های دی‌اکسید کربن نیز تولید کرد. این گروه از دانشمندان با ایجاد برخورد میان دی‌اکسید کربن و فویل طلا، این واکنش را شبیه‌سازی کردند و به این نتیجه رسیدند که هر دو اتم اکسیژن حاصل از همان مولکول دی‌اکسید کربن است و عملاً آن را به‌شکلی فوق‌العاده تجزیه کرده است.

ناسا نیز درنظر دارد از این فناوری تولید اکسیژن به‌طور آزمایشی روی مریخ استفاده کند. برای این منظور، در سال ۲۰۲۰ یک دستگاه با نام MOXIE کاوشگر مریخ را همراهی خواهد کرد. قرار است پرتاب این کاوشگر در تابستان سال آینده انجام شود و در زمستان سال ۲۰۲۱ نیز روی مریخ خواهد نشست. دستگاه MOXIE به‌صورت الکتروشیمیایی دی‌اکسید کربن اتمسفر مریخ را تجزیه خواهد کرد و ناسا مایل است ببیند که آیا این روش را می‌توان به‌گونه‌ای گسترش داد تا برای انسان‌ها بر روی سیاره سرخ، آب فراهم کند یا نه.
برچسب ها: ناسا مریخ اکسیژن