۰
plusresetminus
شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۴

داستان تحریم‌ها و غول‌های تکنولوژی به کجا خواهد کشید؟

ایتنا - در حالی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران همواره مشکلاتی برای کسب‌وکارها به همراه داشته و بخشی از توان شرکت‌های ایرانی صرف مقابله با این تحریم‌ها شده است، به نظر می‌رسد تنها خاورمیانه نیست که شاهد قدرت‌نمایی آمریکاست و اخیراً شرکت‌های چینی نیز با این مشکل روبه‌رو شدند.
داستان تحریم‌ها و غول‌های تکنولوژی به کجا خواهد کشید؟


اگر چه در ابتدا به نظر می‌رسید سیاست‌های آمریکا شاید فقط گریبان‌گیر ایران شود، همان‌طور که با آغاز دور جدیدی از تحریم‌ها، ارتباط شرکت‌های آمریکایی که در صدر آن‌ها اپل قرار داشت، با بسیاری از کسب‌وکارها مخدوش شد و حالا هم گویا نوبت به شرکت گوگل رسیده که با بهانه‌های مختلف برای کسب‌وکارهای ایرانی سنگ‌اندازی کند. با وجود این تصمیماتی که از طرف دولت آمریکا گرفته می‌شود، محدوده‌ای وسیع‌تر دارد و اکنون از ایران فراتر رفته و چین را هم درگیر کرده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، البته شرکت اپل هم در این سال‌ها هیچ‌گاه رابطه‌ خوبی با ایران نداشته است، در حالی که در ایران صدها برنامه‌نویس مستعد iOS وجود دارد و کسب‌وکارهای بسیاری، اپلیکیشن‌های خود را در مارکت آنلاین اپل قرار می‌دهند، متأسفانه کاربران همیشه با مشکلاتی در استفاده از اپلیکیشن‌های بین‌المللی و حتی داخلی از طریق اپ‌استور روبه‌رو بودند. خطای ۱۰۰۹ نیز یکی از شناخته‌شده‌ترین این مشکلات است که مدت‌ها باعث آزار کاربران ایرانی بود.

از طرفی در دو سال گذشته و با اعمال تحریم‌های جدید آمریکا، اپل هم با افزایش سخت‌گیری‌ها، نظارت خود به مارکت آنلاین خود را بیش‌تر کرد و در حالی که با ایجاد محدودیت و تحریم‌های آمریکا، بسیاری از شرکت‌ها سراغ استفاده از اکانت‌های اینترپرایز (Enterprise) رفتند، در نهایت با مسدود کردن همین اکانت‌ها هم تیر آخر را به کسب‌وکارهای ایرانی زده و آن‌ها را ناچار به استفاده از نسخه‌ی وب و یا جایگزینی هراز چند گاه اپلیکیشن‌هایشان کرده است.

از طرف دیگر، گوگل به عنوان یکی از قدرتمندترین شرکت‌های تکنولوژی جهان و از قطب‌های قدرتمند آمریکایی در این حوزه، اخیراً برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی را از فروشگاه آنلاین خود حذف کرد و با وارد شدن به این بازی نشان داد فعالیت شرکت‌های فناوری ایران در جهان نتوانسته مانع از اعمال سلایق و تحریم‌ها در بازار فناوری شود.

آغاز مشکل آمریکا با شرکت‌های چینی‌
تنش آمریکا با کسب‌وکارهای فناوری به همین جا محدود نشده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت‌های چینی نظیر هواوی و زدتی‌ای از شهروندان و مقامات آمریکایی جاسوسی می‌کنند و اطلاعات شخصی و محرمانه بسیاری را تحویل دولت چین می‌دهد تا علیه ایالات متحده از آن‌ها استفاده کند. البته دولت چین و شرکت‌های هواوی و زدتی‌ای همگی این اتهامات را بارها رد و تکذیب کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها با این توجیه، به جلوگیری از فعالیت با آن‌ها و قطع همکاری سایر کشورها ادامه می‌دهند.

پس از اعلام هوآوی به عنوان یکی از شرکت‌های ممنوعه برای همکاری با آمریکا، شرکت آمریکایی آلفابت، شرکت مادر گوگل و توسعه‌دهنده سیستم عامل اندروید نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مجبور است مطابق قوانین و محدودیت‌های جدید ایالات متحده عمل کرده و لایسنس سیستم عامل اندروید را برای هواوی لغو کند.
به همین دلیل ظاهراً هواوی به منظور رهایی از وابستگی به سیستم عامل‌های ارائه‌شده توسط شرکت‌های آمریکایی نظیر اندروید گوگل، قصد دارد یک سیستم عامل اختصاصی برای محصولات و گوشی‌های هوشمند خود طراحی و توسعه دهد.

البته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری بر این باورند که این کار به هیچ عنوان عاقلانه و موفقیت‌آمیز به شمار نخواهد آمد، چراکه شرکت‌های بسیار قدرتمندتری نظیر مایکروسافت نیز به منظور رقابت با سیستم عامل‌های اندروید و ios اپل تلاش کردند تا با ارائه سیستم عامل موبایلی ویندوز فون توجه و رضایت کاربران را به سمت و سوی خود جلب کند اما ناموفق بودند.

از طرفی در ایران هم برای ایجاد یک سیستم عامل بومی تلاش شده است و اگرچه گفته شده این سیستم عامل جدید قرار نیست جایگزین تمامی سیستم‌های عامل شود، اما پاسخگوی نیاز چند درصدی در جامعه خواهد بود. صرف نظر از میزان موفقیت سیستم‌های عاملی که کشورها و شرکت‌ها به دنبال ایجاد آن هستند، مقابله با شرکت‌های بزرگ فناوری در آمریکا مثل اپل و گوگل، روندی است که آغاز شده و شاید هوآوی به عنوان یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان گوشی موبایل، از پس این تقابل برآید و راه را برای سایر فعالان این حوزه هم باز کند.
کد مطلب: 56812
برچسب ها: اپل گوگل تحریم
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام