کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تولید صدای بسیار بلندی که می‌تواند آب را فورا جوش بیاورد

سايت خبری ايتنا , 17 خرداد 1398 ساعت 13:23

ایتنا- محققان دانشگاه استنفورد به‌تازگی موفق به تولید صدای زیرآب بسیار بلندی شده‌اند که آب را فورا به جوش می‌آورد و آستانه‌ای را برای چگونگی عملکرد صدای شدید در زیرآب به تعیین می‌کند.


محققان دانشگاه استنفورد به‌تازگی موفق به تولید صدای زیرآب بسیار بلندی  شده‌اند که آب را فورا به جوش می‌آورد و آستانه‌ای را برای چگونگی عملکرد صدای شدید در زیرآب به تعیین می‌کند.
 
به گزارش ایتنا به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی cnet، محققان دانشگاه استنفورد از اکس ری بسیار قوی SLAC برای انفجار جریان‌های بسیار ریز آب با پالس‌های کوتاه ناشی از انرژی با فرکانس بالا استفاده کردند. زمانی که اکس-ری‌ها به جریان میکروسکپی آب برخورد کردند، به‌سرعت مولکول‌های آب اطرافشان را مانند قطرات آب موجود بر روی بدنه یک کتری داغ، به بخار تبدیل کردند. آن‌ها همچنین امواجی شوک ویژه‌ای را از خود ساتع کردند که به‌وضوح به سمت چت و راست نقطه انفجار حرکت می‌کرد.
 

 
 
 نکته جالب در رابطه با موج شوک یاد شده آن است که به حدی قوی است که تخریب جریان آب توسط آن به‌راحتی دیده می‌شود اما این قدرت به‌اندازه‌ای که به مولکول‌ها را به‌صورت کامل و مانند اکس ری‌های قوی بشکند. محققان احتمال می‌دهند که فشار ایجادشده توسط این امواج شوک دقیقا زیر این نقطه شکست قرار دارد ولی بالاتر از حد مجاز صدای موردنیاز در زیرآب برای به جوش آوردن آن است.
 
 به‌این‌ترتیب صدا می‌تواند موجب به جوش آوردن سریع آب بشود و فشار صدای معادل با این آزمایش در حدود 270 دسی‌بل است. این صدا درواقع بلندتر صدای پرتاب یک موشک است و تنها اگر تمام نیروی الکتریکی یک شهر در یک نقطه جمع شوند، صدایی با این شدت تولید خواهند کرد. همچنین آزمایش تولید این صدا برای افراد عادی به‌هیچ‌عنوان ممکن نیست زیرا مواجهه با این شدت از صدا نه‌تنها پرده گوش آن‌ها را پاره می‌کند بلکه اعضای بدن از قبیل قلب و ریه‌ها را هم با آسیب جدی مواجه می‌کند.
 


کد مطلب: 56748

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/56748/تولید-صدای-بسیار-بلندی-می-تواند-آب-فورا-جوش-بیاورد

ايتنا
  https://www.itna.ir