۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۶
به مناسبت 971مین سالگرد تولد نابغه پرسشگر

عمرخیام به گوگل آمد!

سیارک 3095 نیز که توسط Lyudmila Zhuravlyova ستاره‌شناس اهل شوروی در سال 1980 کشف شده بود Omarkhayyam نامگذاری شد.
عمرخیام به گوگل آمد!
 
غول دنیای جستجوی وب به مناسبت نهصد و هفتاد و یکمین زادروز حکیم عمر خیام، در گرامیداشت وی یک Google Doodle ویژه وی منتشر کرد.  
 
به گزارش ایتنا، در لینکی که گوگل بر روی لوگوی مخصوص این روز در صفحه اول خود گذاشته است توضیحاتی درباره خیام در صفحه انگلیسی ویکیپدیا به چشم می‌خورد که گزیده‌ای از آن از این قرار است:   
 
عمر خیام (که از 18 مه 1048 تا 4 دسامبر 1131 میلادی می‌زیست) یک ریاضیدان، ستاره‌شناس و شاعر پارسی بود. وی در نیشاپور (Nishapur)، در شمال شرقی ایران، به دنیا آمد و بیشتر عمرش را در مجاورت دربار حاکمان قراخانی و سلجوقی گذراند، دورانی که شاهد نخستین جنگ صلیبی نیز بود.
 
به عنوان یک ریاضیدان، وی بیشتر به خاطر کارش بر روی طبقه‌بندی و حل معادلات درجه دوم شناخته می‌شود، که وی راه‌حلهای هندسی را از طریق تقاطع مخروطها ارائه کرد. خیام همچنین در درک اصل توازی اقلیدس نیز نقش‌آفرینی داشت. وی به عنوان یک ستاره‌شناس تقویم جلالی را طراحی کرد که یک تقویم خورشیدی با یک چرخه کبیسه‌گیری بسیار دقیق 33 ساله است.

 


وی در حوزه شعر در زمینه رباعیات شهرت ویژه دارد. این نوع از شعر در ترجمه‌ای از ادوارد فیتزجرالد (کتاب رباعیات خیام، سال 1859) برای مخاطبان انگلیسی زبان شناخته شد، که با موفقیت چشمگیری در خاورشناسی فان ده سیاکِل (Fin de siècle) همراه شد.
 
یکی دهانه‌های کوههای ماه در سال 1970 به افتخار وی Omar Khayyam نامگذاری شد؛ همچنین سیارک 3095 نیز که توسط Lyudmila Zhuravlyova ستاره‌شناس اهل شوروی در سال 1980 کشف شده بود Omarkhayyam نامگذاری شد.
 
 
کد مطلب: 56658
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
France
می هم با خویش آورد یا خیر؟
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام