۰
plusresetminus
پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۳۱

۲۶۵ هزار کهکشان در یک قاب

ایتنا - تا ثبت عکسی دیگر، این بهترین تصویری خواهد بود که ما از این شمار کهکشان به‌صورت یکجا در دست داریم.
۲۶۵ هزار کهکشان در یک قاب

به گزارش ایتنا و به نقل از Technology Review، تصویر جدیدی که از تلسکوپ فضای هابل بدست آمده، ۲۶۵ هزار کهکشان را در خود دارد.
 
این تصویر ترکیبی، با استفاده از داده‌هایی به عمر ۱۶ سال حاصل از تلسکوپ فضایی هابل تهیه شده و دربرگیرنده نزدیک به ۲۶۵ هزار کهکشان است که در میان آنها، کهکشان‌هایی جوان با پیشینه ۱۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون سال بعد از مهبانگ تا کهکشان‌هایی پیر با عمر فقط ۵۰۰ میلیون سال پس از مهبانگ دیده می‌شوند.
 

البته باید گفت این نخستین تصویر هابل از نوع به‌اصطلاح ژرف‌میدان (deep-field) نیست.
در واقع نخستین عکس از این دست، در سال ۱۹۹۵ منتشر شد و پس از آن، تصاویر بیشتری نیز در سالهای ۲۰۰۳، ۲۰۰۴ و ۲۰۱۲ تهیه شدند. اما این تصویر نسبت به تصاویر پیشین، به‌مراتب جامع‌تر است.
این عکس از طریق در کنار هم قرار دادن چندین عکس پیشین از هابل تهیه شده است و «میدان ماندگار هابل» نام دارد که در آن ۷ هزار و ۵۰۰ تصویر مختلف با زوایای گوناگون دیده می‌شود.
 
لازم به ذکر است که تصویر بالا تنها بخشی از کل تصویر است و می‌توانید تصویر کامل را اینجا تماشا کنید.
 
از آنجا که بسیاری از کهکشان‌هایی که تلسکوپ هابل از آنها تصویربرداری می‌کند در فاصله بسیار دوری نسبت به ما قرار دارند، بنابراین میلیاردها سال طول می‌کشد تا نور آنها به ما برسد.
این امر سبب می‌شود تلسکوپ برای ما به منزله یک ماشین زمان باشد و این امکان را فراهم کند تا کهکشان‌ها را در شکل و شمایل میلیاردها سال قبل‌شان تماشا کنیم.
 
گارپ ایلینگورث(استاد دانشگاه کالیفرنیا و سرپرست تهیه این عکس) می‌گوید تا ثبت عکسی دیگر، این بهترین تصویری خواهد بود که ما از این شمار کهکشان به‌صورت یکجا در دست داریم.
خوشبختانه ناسا درنظر دارد دو تلسکوپ جدید دیگر نیز راه‌اندازی کند؛ یکی «تلسکوپ فضایی جیمز وب» در سال ۲۰۲۱ و دیگری «تلسکوپ کاوش فروسرخ پَهن‌میدان» در سال ۲۰۲۵.
 
کد مطلب: 56622
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام