۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۴

ترخیص گوشی‌ها از گمرک در آشفته بازار موبایل کشور

ایتنا - بحث ترخیص گوشی‌های موبایل توقیف شده در گمرک، بحث داغ یک سال اخیر است و هر بار در خصوص آن اظهارنظری می‌شود، اما اقدام جدی صورت نمی‌گیرد. وزیر ارتباطات اعلام کرد بخش زیادی از 600 هزار گوشی‌ توقیف شده در گمرک آزاد و مابقی آن‌ها نیز تا پایان سال ترخیص خواهند شد.
ترخیص گوشی‌ها از گمرک در آشفته بازار موبایل کشور

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات روز گذشته برای گزارش عملکرد وزارت ارتباطات در خصوص «شبکه ملی اطلاعات» به نمایندگان مجلس راهی خانه ملت شد و در حاشیه آن اخباری در خصوص ترخیص گوشی‌های توقیفی، تشکیل کارگروه مقابله با تهدیدات سایبری آمریکا و کم فروشی اینترنت نیز ارائه داد. 

به گزارش ایتنا از ایرنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره 600 هزار گوشی همراه که در گمرک مانده‌اند، به اختلاف میان دستگاه قضا و دولت درباره آزادسازی این گوشی‌ها اشاره کرد و گفت: این موضوع به جلسه سران سه قوه ارجاع شد، چرا که اختلافی میان دستگاه قضا و دولت درباره آزادسازی این گوشی‌ها ایجاد شده بود. 
جهرمی با اشاره به این که شکایت‌های متعددی از مردم درباره کم‌فروشی در اینترنت به دستش رسیده است، گفت: اگر چه گزارش های رسمی و اپراتورها این ادعا را رد کردند، اما گروهی ویژه مامور شد تا به صورت مخفیانه سرویس‌های اینترنتی را در نقاط مختلف کشور خریداری کرده و حجم اینترنت ارائه شده را اندازه‌گیری کنند. براساس گزارش تنظیم مقررات در شرکت‌های اینترنتی کم فروشی 5 تا 8 درصدی رخ می‌دهد که اسامی شرکت‌های متخلف اعلام شده و پول‌های اضافی دریافت شده به مردم باز می‌گردد.

شکایت‌های مردمی صرفا به کم‌فروشی شرکت های اینترنتی محدود نمی‌شود و شکایت‌های مردم درباره کم فروشی در شارژ سیم کارت‌های اعتباری تلفن همراه، دست کمی از کم‌فروشی اینترنتی ندارد.
جهرمی خاطرنشان کرد: حتی کارگروه‌های مخفی تشکیل شده در رابطه با این مسئله، موردی را مشاهده نکرده اند اما تحقیقات میدانی و شکایت های مردمی نشان می دهد که شارژهای اعتباری زودتر از حد معمول به پایان می‌رسند. به همین دلیل مردم احساس می‌کنند کم‌فروشی اتفاق افتاده، غافل از این‌که برخی سوءاستفاده گران تحت عنوان سرویس های ارزش افزوده شارژ آن‌ها را تمام می‌کنند. 

جهرمی برای رهایی از این شکل سوء استفاده گفت: مردم باید ستاره 800 مربع (#800*) را شماره‌گیری کنند تا اگر ناخواسته عضو سرویس‌های خدمات ارزش افزوده شده‌اند، از آن‌ها خارج شوند.

تهدیدات سایبری
وزیر دولت دوازدهم در حاشیه گزارش به نمایندگان مردم، به اقدامات وزارتخانه متبوعش برای مقابله با تهدیدات آمریکا اشاره کرد و گفت: از یک سال پیش در مرکز ملی فضای مجازی کارگروهی تشکیل شد و انواع سناریوها، تهدیدات و تحریم‌ها در این کارگروه مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای لازم اتخاذ شد.

علاوه بر آن، بخشی از جلسه کمیسیون صنایع و معادن به بررسی تهدیدات و تروریسم سایبری دولت آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با کسب و کارهای ایرانی در فضای مجازی اختصاص پیدا کرد. با یک‌جانبه گرایی‌های اخیر دولت آمریکا، فشارهایی بر این کسب و کارها تحمیل شده است. اگرچه تمام خدمات ابری‌های دنیا به شرکت‌های داخلی ارائه خدمات را متوقف کردند، اما فضای مجازی ما دچار اختلال نشد.

قطع اینترنت در ایران
عضو کابینه دولت روحانی ادامه داد: برای قطع اینترنت سناریوهای لازم اتخاذ شد. برای موضوعات اخیر پیش آمده نیز وزارت ارتباطات راهکارهای لازم را به دستگاه‌های قانونی اعلام و از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد، بنابراین به زودی ابتکارات وزارت ارتباطات در برابر تحریم‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.
آذری جهرمی با بیان اینکه با همدلی همه دستگاه های مسئول در این حوزه اهداف مورد نظر در توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور محقق شود، تصریح کرد: از مجلس و نمایندگان محترم به جهت پیگیری های مستمر قدردانی می کنم. 
کد مطلب: 56616
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام