کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چه وقتی شاهد یک دنباله‌دار درخشان دیگر خواهیم بود؟

11 خرداد 1398 ساعت 13:44

ایتنا - این دنباله‌دارهای پرنور همواره بسوی منظومه شمسی در سفرند و در آینده‌ای نه‌چندان دور، می‌توانیم باز هم آنها را ببینیم.


هر دنباله‌دار، ویژگی‌های مخصوص به خودش را دارد و ترکیبات شیمیایی و مکان آن در فضا، نشان می‌دهند که آیا در هنگام گذر از زمین، درخشش تماشایی خواهد داشت یا تنها سوسوکنان از کنار زمین خواهد گذشت. جالب اینکه همین الآن هم چندین دنباله‌دار وجود دارند که می‌توان آنها را دید.

به گزارش ایتنا و به نقل از space، در این تارنمای مفید که توسط شیچی یوشیدا (یک شخص ژاپنی و دوستدار دنباله‌دارها) فراهم شده، می‌توانید فهرستی از دنباله‌دارهای آتی را ببینید. در این تارنما، می‌توانید اطلاعاتی پیرامون دنباله‌دارهایی پیدا کنید که در حال حاضر قابل دیدن هستند. همینطور می‌توانید دنباله‌دارهایی که در طی پنج سال آینده، هر ماه قابل رؤیت خواهند بود را در آنجا بیابید. برای ماه جاری، یوشیدا چهار دنباله‌دار قابل‌مشاهده را فهرست کرده است.

اما درخشش هیچ‌یک از این دنباله‌دارها، از ۱۲+ بیشتر نخواهد بود (اندازه‌های کوچکتر، به معنای درخشش بیشترند) و این اشیاء، تنها در آسمان تاریک و بدون ابر و با استفاده از تلسکوپ‌های نسبتاً بزرگ قابل رصد هستند. در واقع بیشتر دنباله‌دارهای متناوب (دنباله‌دارهایی که مدارشان شناخته‌شده است و بیشتر از یکبار دیده شده‌اند)، در این دسته قرار می‌گیرند.
 


دنباله‌دارها خیلی آرام می‌آیند و می‌روند و تنها ستاره‌شناسان علاقمند که برای دیدن‌شان به عینک مناسب یا تلسکوپ مجهز هستند، می‌توانند آنها را شکار کنند. به‌طور کلی، دنباله‌دارها با چشم غیرمسلح قابل‌شناسایی نیستند و معمولاً حتی با تلسکوپ‌های بزرگ نیز چیزی بیش از کورسویی از نقاط به چشم نمی‌آیند.

درباره دنباله‌دارهای درخشان و چشم‌نواز، باید گفت متأسفانه پیشاپیش نشانه‌ای از پدیدار شدن خود بروز نمی‌دهند. اما با درصد بالایی از اطمینان می‌توان گفت همین حالا که در حال خواندن این مطلب هستید، تعدادی از آنها بسوی منظومه شمسی در سفرند.

با توجه به قانون میانگین‌ها، نمی‌توانیم به‌این زودی‌ها شاهد یک دنباله‌دار مشعشع باشیم و زمان دقیقی هم از پدیدار شدن دوباره آنها در دست نداریم. ولی خوشبختانه لازم هم نیست مدت زیادی منتظر بمانیم تا شاهد تلألوی یکی دیگر از این اشیاء زیبای آسمانی بمانیم.


کد مطلب: 56574

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/56574/وقتی-شاهد-یک-دنباله-دار-درخشان-دیگر-خواهیم

ايتنا
  https://www.itna.ir