۰
plusresetminus
دوشنبه ۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۲

نیمی از آب‌های زمین، از طریق سیارک‌ها به زمین منتقل شده است

ایتنا - یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد احتمالاً نیمی از منابع آبی زمین توسط سنگ‌های آسمانی تأمین شده باشد و سیاره ما، بقیه آب را نیز در هنگام تشکیل خود و با استفاده از مواد اطراف بدست آورده باشد.
نیمی از آب‌های زمین، از طریق سیارک‌ها به زمین منتقل شده است
به گزارش ایتنا و به نقل از astronomy، تحلیل جدیدی که بر روی ذرات سیارک ایتوکاوا (Itokawa) انجام شده نشان می‌دهد سیاره ما بخش قابل‌توجهی از آب خود را از چنین اجرامی گرفته است. آژانس فضایی ژاپن (JAXA) در سال ۲۰۰۵ به این سیارک دست یافت و در سال ۲۰۱۰ توانست از آن نمونه‌برداری کند.

در سال ۲۰۱۰ یک مأموریت ژاپنی با نام هایابوسا (Hayabusa) پس از سفر هفت‌ساله خود به زمین بازگشت و نمونه‌هایی واقعی شامل دانه‌های کوچکی از سیارک ایتوکاوا نیز با خود به همراه داشت و در اختیار دانشمندان قرار داد.
 
دو پژوهشگر با نام‌های «زیلیانگ جین» و «مایترایی بوز»، پنج دانه از هایابوسا برداشتند که اندازه هریک از آنها کمتر از نصف پهنای موی انسان بود. دو دانه از این پنج ذره شامل پروکسین معدنی بودند که روی زمین، اغلب حاوی آب است. این دو تن، از ابزاری با نام طیف‌سنج جرمی استفاده کردند تا ببینند در پروکسینِ موجود در ایتوکاوا، چقدر آب وجود دارد. آنچه که آنها یافتند، برایشان بسیار شگفت‌انگیز بود. نه‌تنها ایتوکاوا غنی از آب بود، بلکه ترکیب شیمیایی آن نیز بسیار شبیه به آب زمین بود.

 

دانشمندان دهه‌ها به این فکر کرده‌اند که آب زمین از کجا نشأت گرفته است. آیا همزمان با پدید آمدن زمین، آب هم در آن پدید آمده است، یا توسط بارانی از دنباله‌دارها یا سیارک‌ها به زمین آمده است؟ در این مورد هرگز نظر قطعی وجود نداشته و بخش بزرگی از عدم‌قطعیت نیز بدین دلیل بوده که دانشمندان نمونه‌های فیزیکی چندانی برای مطالعه در اختیار نداشته‌اند.
 
بحث پیرامون سرچشمه آبهای زمین احتمالاً ادامه خواهد داشت؛ اما در حال حاضر جانشین هایابوسا با نام هایابوسا۲ در مدار خود حول سیارک دیگری با نام ریوگو (Ryugu) در حال گردش است و ناسا نیز درنظر دارد برای سیارک بنو (Bennu)، یک کاوشگر با نام OSIRIS-Rex مأمور و اعزام کند. هردوی این مأموریت‌ها از سیارک‌های خود نمونه‌برداری خواهند کرد و به دانشمندان در یافتن سرچشمه آب کره زمین کمک خواهند نمود.
کد مطلب: 56561
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام