کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بیش از یک میلیون دامنه فارسی وجود دارد

20 ارديبهشت 1398 ساعت 14:22

ایتنا - در حال حاضر بیش از یک میلیون دامنه فعال با پسوندهای مختلف در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران ثبت شده که پسوند دات‌آی‌آر (ir.) بیش‌ترین دامنه‌ فعال را از آن خود کرده است.




پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از جمله مراکز اصلی برای ثبت دامنه‌های اینترنتی به شمار می‌رود و هر کاربری که تمایل به ثبت دامنه‌ای برای بازگشایی سایت خود داشته باشد، باید به سایت این مرکز و یا یکی از نمایندگان فعال آن در سطح کشور مراجعه کند. این پژوهشگاه هم‌چنین آماری دقیق از دامنه‌های ایرانی را به دست می‌دهد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، مرکز ثبت دامنه کشوری ایران زیرمجموعه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است و وظیفه ثبت دامنه‌ها در ایران را برعهده دارد. شاید گستره‌ دامنه‌های سطح بالایی مانند Com، Net، Org و Info که در سراسر وب وجود دارند و زمینه درخواست برای این دامنه‌ها در تمامی کشورها باز است، بسیار گسترده باشد که برآورد آماری دقیق از آن‌ها کمی مشکل شود، اما مرکز ثبت دامنه آمار آخرین دامنه‌های ثبت‌شده را به دست می‌دهد.

دامین یا دامنه (Domain) نامی است که وب‌سایت از طریق آن قابل دستیابی خواهد بود. به طور کلی دامنه از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت شما بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می‌کنید. پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی هستند که توسط کمیته مخصوص تأیید و تصویب پسوندها یعنی ICANN تأیید شده باشند. نمونه‌ای از پسوندهای متداول com، org و ir هستند. انتخاب نام دامنه مناسب و ساده بسیار مهم بوده و همچنین در رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جست‌وجوی گوگل نیز تأثیرگذار است.

آخرین آمار دامنه‌های ثبت‌شده
طبق آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تاکنون یک میلیون و ۵۲ هزار و ۴۷۰ دامنه ثبت شده است و از بین پسوندهای ثبت‌شده‌ی فارسی، پسوند ir با یک میلیون و ۴۳ هزار و ۹۶۷ دامنه‌ی فعال در صدر قرار دارد. درواقع بیش‌ترین سهم متعلق به همین پسوند است؛ به طوری که از میان دیگر پسوندهای فارسی، هر کدام کمتر از ۵۰۰۰ دامنه را ثبت کرده‌اند.

دامنه‌هایی که بیش‌تر از ۱۰۰۰ مورد ثبت‌شده دارند، co.ir با ۳۹۶۴ مورد، دامنه ایران با ۱۸۷۵ مورد و دامنه ac.ir با ۱۳۴۱ دامنه‌ فعال هستند. هم‌چنین دامنه‌های دیگری وجود دارند که کمتر از ۱۰۰۰ مورد به نام آن‌ها ثبت شده است. دامنه id.ir با ۵۰۵ مورد، دامنه org.ir با ۳۰۴ مورد، دامنه sch.irبا ۲ 60 مورد و دامنه gov.ir با ۲۲۱ مورد نیز در رتبه‌های بعدی لیست قرار دارند. کمترین دامنه ثبت‌شده نیز متعلق به دامنه net.ir با ۳۳ دامنه فعال است.

ثبت دامنه ملی «دات‌آی‌آر» (IR.) یکی از اقدامات مؤثر در قلمرو اینترنت ایرانی محسوب می‌شود که توانست مشخصه‌ای تعیین‌شده برای هویت ایران در فضای اینترنت شکل دهد. این اقدام از سوی مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات انجام شد که هنوز هم به عنوان تنها نهاد ثبت اسامی قلمرو دامنه‌های اینترنتی در ایران به رسمیت شناخته می‌شود.


کد مطلب: 56550

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/56550/بیش-یک-میلیون-دامنه-فارسی-وجود

ايتنا
  https://www.itna.ir