۰
plusresetminus
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۲

برخورد یک شهاب‌سنگ با سرعت ۶۱ هزار کیلومتر در ساعت با ماه

ایتنا - در زمان ماه‌گرفتگی ماه ژانویه (دی)، یک شهاب‌سنگ در چشم‌بر‌هم‌زندنی به ماه برخورد کرد!
برخورد یک شهاب‌سنگ با سرعت ۶۱ هزار کیلومتر در ساعت با ماه
به گزارش ایتنا و به نقل از space، در زمانی که ماه در ماه ژانویه در خسوف کامل بود، یک شهاب‌سنگ با سرعت ۶۱ هزار کیلومتر در ساعت با سطح آن برخورد کرده است. ناظران می‌گویند در طی خسوف ۲۰ تا ۲۱ ژانویه، هنگامی که شیء مذکور با سطح ماه برخورد کرد و یک حفره به قطر ۱۰ تا ۱۵ متر در آن پدید آورد، پرتو نوری به مدت ۰٫۲۸ ثانیه مشاهده کرده‌اند.
 
خوزه ماریا مادیدو (فیزیکدان دانشگاه هوئلوا در اسپانیا و نویسنده اصلی این مطالعه) به همراه خوزه اوریتز (استاد فیزیک در مؤسسه اخترشناسی اندلس) با استفاده از سامانه «تشخیص و تحلیل اثرات ماه» (MIDAS) توانستند این نور را ضبط کنند. این سامانه، شبکه‌ای است است هشت واقع در جنوب اسپانیا که سطح ماه را رصد می‌کنند.
 
سامانه MIDAS این نور را در طول‌موج‌های مختلفی پایش کرده و اطلاعات بیشتری راجع به این سنگ فضایی ثبت نموده است. دانشمندان تخمین زده‌اند که این سنگ حدود ۴۵ کیلوگرم جرم و نزدیک به ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر درازا داشته است. بنابر برآورد دانشمندان، پس از آنکه این سنگ فضایی با سطح ماه برخورد کرد، دمای نقطه تماس آن به دمای سطح خورشید رسیده است؛ یعنی نزدیک به ۵ هزار و ۴۰۰ درجه سانتیگراد.
 
برخورد شهاب سنگ با ماه

گفتنی است ماه به‌سبب جو ناپایدار و متغیری که دارد، نسبت به زمین در معرض برخوردهای بیشتری با سنگهای کوچک است؛ در حالیکه جو زمین به‌اندازه کافی غلیظ و ضخیم است و بسیاری از سنگهای فضایی پیش از آنکه بتوانند به سطح زمین برسند، می‌سوزند و از بین می‌روند.
 
مادیدو می‌گوید غیرممکن است که بتوانیم چنین برخوردهایی با سرعت بالا را در آزمایشگاه بازسازی کنیم. مشاهده نور، روشی عالی است برای آزمودن فرضیات ما پیرامون اینکه وقتی یک شهابسنگ با ماه برخورد می‌کند، دقیقاً چه چیزی رخ می‌دهد. او همچنین گفت دانستن میزان برخورد اشیاء با ماه، در حفاظت از فضانوردان که ممکن است در سال ۲۰۲۴ دوباره به آنجا بروند، لازم و ضروری است.
 
این پژوهش روز ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) در نشریه ماهانه انجمن سلطنتی ستاره‌شناسی در اسپانیا، منتشر شد.
کد مطلب: 56549
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام