کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گردانندگان دومین بازار بزرگ «وب تاریک» دستگیر شدند

15 ارديبهشت 1398 ساعت 16:03

ایتنا - پلیس آلمان توانست گردانندگان اصلی دومین بازار بزرگ وب تاریک را دستگیر کند.




در این عملیات پلیسی علاوه بر توقیف سرورهای این بازار اینترنتی که با عنوان بازار وال استریت شناخته می‌شد، بیش از 615 هزار دلار وجه نقد و همچنین ارزهای اینترنتی بیت کوین و مونرو با ارقام شش رقمی کشف شد. اکنون ارزش هر بیت کوین معادل 5700 دلار و هر مونرو 65 دلار است.

این دستگیری بخشی از عملیات «گروه وب تاریک» است که توسط اتحادیه اروپا اداره می‌شود و جدیدترین اقدامات پلیسی علیه بازارهای فعال در وب تاریک به شمار می‌آید. 

به گزارش ایتنا از ایرنا، وب تاریک بخشی از شبکه جهانی وب است که از مجموعه‌ای شبکه‌های کوچک تشکیل شده و از اینترنت استفاده می‌کند، اما دسترسی به آن تنها با استفاده از نرم‌افزارهای خاص، تنظیمات اختصاصی یا با استفاده از مجوزهای خاص امکان‌پذیر است. وب تاریک بخشی از وب پنهان است که محتویات آن توسط موتورهای جستجوی استاندارد نشانه‌گذاری نمی‌شود و در نتیجه در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد. 

همزمان با این عملیات نیروهای پلیس فنلاند نیز توانستند یک بازار فعال در وب تاریک موسوم به Silkkitie یا Valhalla را توقیف کنند و پلیس آمریکا نیز دو قاچاقچی مواد مخدر عمده را دستگیر کرد. 
به گفته یوروپل، بازار اینترنتی وال استریت 1.5 میلیون کاربر داشته و در آن 5400 فروشنده مواد مخدر، بدافزار و سایر تجهیزات و مواد غیرمجاز فعال بودند و برخی از گردانندگان این بازار با تهدید کاربران به افشای اطلاعات هویتی از آن‌ها اخاذی می‌کردند. 
 


به گفته مقامات قضایی آلمان، مالکان این بازار آنلاین غیرمجاز پس از این که تحت بازرسی‌های سخت‌گیرانه قرار گرفته و با هجوم کاربران جدید به دلیل تعطیلی بزرگترین بازار آنلاین وب تاریک موسوم به Dream Market مواجه شدند، قصد خروج از این کسب و کار اینترنتی غیرمجاز را داشتند. اما در 16 آوریل امسال (27 فروردین)، پس از این که فروشندگان متوجه سرقت وجوه خود شدند، ‌مقامات آلمانی شروع به دستگیری و تفتیش کردند. 

در طول چند سال گذشته نیروهای پلیس در تلاش بودند تا به واسطه دستگیری گردانندگان بازارهای وب تاریک که مدعی انجام تراکنش‌های مالی غیرقابل ردگیری و ناشناس از طریق شبکه Tor هستند، این بازارها را از بین ببرند. شبکه Tor یک نرم‌افزار رایگان کدباز است که امکان ارتباطات ناشناس و پنهان کردن فعالیت‌های کاربران را از طریق انتقال ترافیک وب به یک شبکه رایگان متشکل از بیش از هفت هزار رله (نوعی کلید الکتریکی) فراهم می‌کند.


کد مطلب: 56502

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/56502/گردانندگان-دومین-بازار-بزرگ-تاریک-دستگیر-شدند

ايتنا
  https://www.itna.ir