کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گوگل به حفاظت دیجیتالی اماکن تاریخی مانند نوتردام کمک می‌کند

2 ارديبهشت 1398 ساعت 9:03

ایتنا - استفاده از یک سنسور لیدار حامیان حفاظت از آثار فرهنگی را قادر به ساخت یک رندرینگ 3D می‌سازد که دقت میلیمتری دارد.



دنیا دوشنبه هفته گذشته شاهد آتش‌سوزی بود که یکی از ارزشمندترین آغاز فرهنگی جهان غرب را در بر گرفت: نوتردام.
 
به گزارش ایتنا به نقل از مشبل، علت این آتشسوزی هنوز نامعلوم است که فاجعه‌ای مانند این غیرمنتظره نیست. تغییرات آب و هوایی، منازعات مسلحانه، توسعه، و اقدامات انسانها باعث شده‌اند تا در مکانهای تاریخی رواج گسترده‌ای داشته باشند.
 
به شکلی غیرمنتظره، یکی از بهترین راهها برای مهیاسازی در قبال این تهدیدات تجدید تقویت ساختاری یا دیگر تمهیدات دفاعی نیست، بلکه تکنولوژی است.
 
اخیرا بخش Arts & Culture گوگل روز جهانی میراث فرهنگی را با بسط پروژه میراث باز ( Open Heritage) خود جشن گرفت؛ این پروژه به حفاظت دیجیتالی آنلاین از سایتهای تاریخی می‌پردازد. Open Heritage ابتکاری است که در سال گذشته با همکاری سازمان CyArk  راه‌اندازی شد که رندرینگهای سه‌بعدی، تورهای مجازی، و داده‌های دیگر را درباره سایتهای تاریخی، در یک پورتال منبع باز Google Arts & Culture، به اجرا در می‌آورد.
 
نقشه‌های ساخت (بلوپرینت‌های) مهندسی معکوس شده می‌توانند امکان مراقبت، تعمیر و بازسازی مکانهای منحصر به فرد و ظریف را فراهم بیاورند. این رندرینگها همچنین، در صورت بروز حوادث بزرگ، می‌توانند برای افراد امکان کنکاش دیجیتالی در یک چشم‌انداز جذاب از آن به همان شکلی که در اصل بوده است را فراهم بیاورند.
 
در آوریل گذشته، Google Arts & Culture پروژه  Open Heritage خود را با CyArk  راه‌اندازی کرد. CyArk  سازمانی است که برای «تصویربرداری، آرشیو کردن، و اشتراکگذاری میراث فرهنگی جهانی» تاسیس نمود. گوگل بسط این ابتکار را با افزودن 30 سایت تاریخی به این پورتال آغاز کرده است (این رقم در سال گذشته 26 بود)، که هم از CyArk  و هم دو شریک جدید گرفته شده‌اند:  Historic Environment فنلاند و تیم حفاظت دیجیتالی دانشگاه فلوریدا.  
 


گوگل همچنین آغاز به کار «اتحادیه میراث باز» را اعلام کرد، مکانی که پیشتازان این حوزه را متحد می‌کند تا به تجمیع حفاظت دیجیتالی در یک محیط آنلاین، با نام  Open Heritage 3D، بپردازند.
 
عملکرد این حفاظت دیجیتالی از طریق لایه‌بندی عکسهای رزولوشن فوق بالا بر روی اسکن‌های سه‌بعدی گرفته شده توسط یک سیستم سنجش لیزری به نام لیدار است. استفاده از یک سنسور لیدار حامیان حفاظت از آثار فرهنگی را قادر به ساخت یک رندرینگ 3D می‌سازد که دقت میلیمتری دارد.
 
این اسکن‌های LIDAR  و رندرینگهای سایتهایی که قبلا دچار حوادث شده‌اند اکنون در پورتال Open Heritage گنجانده خواهند شد.
 
 


کد مطلب: 56315

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/56315/گوگل-حفاظت-دیجیتالی-اماکن-تاریخی-مانند-نوتردام-کمک-می-کند

ايتنا
  https://www.itna.ir