کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

واکنش هایی متفاوت به نخستین تصویر از یک سیاه‌چاله

سايت خبری ايتنا , 28 فروردين 1398 ساعت 14:26

ایتنا- به‌تازگی محققان سراسر جهان در قالب گروهی به نام تلسکوپ افق رویداد موفق شدند تا اولین تصویر از یک سیاه‌چاله فضایی را منتشر کنند.


 
به گزارش ایتنا به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی cnet، بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از دن مارون به‌عنوان پروفسور ستاره‌شناسی در دانشگاه آریزونا، اطلاعات استفاده شده در ساخت این تصویر برابر با میزان سلفی‌هایی است که 40 هزار نفر در طی عمر خود به ثبت می‌رسانند.
 

 
او در این رابطه اظهار داشت:« این مشاهدات درواقع مانند یک رقص هماهنگ شده بود که در آن به‌صورت همزمان تلسکوپ‌هایمان را در یک توالی با دقت برنامه‌ریزی‌شده تنظیم کردیم.» مشاهده شکل دقیق یک سیاهچاله برای اولین بار جهش علمی بزرگی برای انسان امروزی به‌حساب می‌آید زیرا تأییدی بر تئوری‌های جاذبه ارائه‌شده به‌واسطه آلبرت انیشتین و قوانین فیزیکی  است که روزانه با آن سروکار داریم. شفرد دولمان به‌عنوان مدیر پروژه یادشده به گزارشگرها اعلام کرد که :« ما هم‌اکنون برای یک سیاه‌چاله شاهدی تصویری داریم. شکل این سایه با پیش‌بینی‌های انیشتین منطبق است.»

 
لازم به ذکر است که تلسکوپ افق رویداد درواقع مجموعی از 8 تلسکوپ مختلف است که در هاوایی، آریزونا، شیلی، مکزیک، اسپانیا و قطب جنوب کار گذاشته شده است. هدف از انجام این کار جمع‌آوری قدرت سیگنالی تلسکوپ‌های یادشده از نقاط مختلف جهان برای تشکیل آرایه‌ای به بزرگی کره زمین بوده است.
 

لازم به ذکر است که آغاز این مشاهده از سال 2017 میلادی بوده است و انجام این کار  نیازمند 8 تلسکوپ بوده که با دقت زیاد برای مشاهده کهکشان مسیر 87 و سیاه‌چاله بسیار عظیم واقع در مرکز آن به یکدیگر متصل بشوند. داده‌های سیگنال‌های رادیویی به‌دست‌آمده به حدی زیاد بود که با اینترنت قابل‌انتقال نبود و به همین خاطر داده‌های هرکدام از این تلسکوپ‌ها در هارد فیزیکی ویژه‌ای جمع‌آوری‌شده و سپس با انتقال به یک ابرکامپیوتر برای تشکیل این تصویر جدید با هم ادغام شدند.
 
لازم به ذکر است که تیم تلسکوپ افق رویداد برای ثبت تصویری از سیاهچاله موجود در مرکز کهکشان راه شیری با هم همکاری کرده‌اند اما داده‌های جمع‌آوری‌شده هنوز در حال پردازش است اما احتمال مشاهده این سیاهچاله نیز به‌زودی فراهم خواهد شد. در این میان شرکت گوگل با استفاده از یک دودل ویژه به سراغ تمجید از این دستاورد رفته و شرکت موزیلا نیز لوگوی فایرفاکس را بر اساس این تصویر بازسازی کرد که هر یک جذابیت بسیار خاصی را داشتند و علاقه مندان به فناوری‌های کامپیوتری را بیش از پیش به این زمینه نزدیک کرد.


کد مطلب: 56266

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/56266/واکنش-هایی-متفاوت-نخستین-تصویر-یک-سیاه-چاله

ايتنا
  https://www.itna.ir