۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۹

انحصار غول‌های فناوری آمریکایی نگرانی اروپایی‌ها را برانگیخت

ایتنا - اروپا در زمینه فناوری‌های جدید پیشرفت‌های قابل توجهی کرده اما میزبان هیچکدام از شبکه‌های اجتماعی بزرگ و یا غول‌های بزرگ فناوری نیست و همه آنها از جمله گوگل و فیسبوک در اختیار آمریکاست.
انحصار غول‌های فناوری آمریکایی نگرانی اروپایی‌ها را برانگیخت

اتحادیه اروپا با اینکه در تولید علم سهم به سزایی و در عرصه فناوری های جدید جایگاه مهمی دارد؛ اما صاحب هیچکدام از 'غول‌های شبکه اجتماعی' و یا 'فناوری‌های بزرگ' نیست. عده‌ای از چنین فقدانی در اروپا با عنوان 'تناقض تکنولوژی های بزرگ'( big tech paradoxical syndrome) یاد می‌کنند. 

به گزارش ایتنا از ایرنا، اکنون نزد کارشناسان اروپایی سئوال مهمی مطرح است. چرا با اینکه در پایتخت‌های اروپایی مظاهر پیشرفت به قدر کافی به چشم می‌خورد، سالانه صدها کنفرانس با موضوع تکنولوژی های روز و فناوری‌های بالا برگزار می‌شود و محیط پر جنب و جوشی از تعامل علمی وجود دارد؛ اما اروپا صاحب هیچکدام از غول های بزرگ فناروی جدید همچون گوکل، فیسبوک و یا اینستاگرام نیست.

عده‌ای پاسخ این سئوال را در مقررات سنگین، عدم سرمایه گذاری، کمبود مهارت، دولت بزرگ، عدم تمایل سیاسی برای تکمیل بازار 'تکنولوژی‌های بالا' جستجو می‌کنند. اما شاید مهمترین علت 'سیاست آمریکایی‌ها' در نحوه نگهداری و تغذیه این شرکت‌ها است که به حفظ این انحصار کمک کرده است. این شرکت‌ها برای سالهاست که از اروپا سواری رایگان(free-ride) می گیرند. وضعیتی که به مرور اروپا را در این زمینه ضعیف و آمریکا را قوی‌تر کرده است. 

از این رو اروپا بارها به فکر محدود ساختن فعالیت آنها و یا برقراری جریمه های سنگین بر نحوه فعالیت آنها بوده است. ماه ژوئیه 2018 (تیرماه 1397) خبرگزاری‌های بزرگ اروپا، گوگل و فیسبوک را به غارتگری اخبار، انتشار آن و گرفتن 'سواری رایگان' از اروپا متهم کردند و خواستار تقسیم درآمدهای این دو غول اینترنتی با رسانه‌ها شدند.

در نامه‌ای که به امضای مدیران اجرایی حدود 20 خبرگزاری از جمله 'خبرگزاری فرانسه'، 'پرس آسوسیشن انگلیس' و 'خبرگزاری دپ آ آلمان' رسید، آنها از پارلمان اروپا خواستند قانون حق کپی رایت در اتحادیه اروپا را به روز رسانی کنند تا مانع از سوء استفاده این شرکت‌ها شوند.
اتحادیه اروپا نیز در جولای 2018 (مرداد97)، شرکت گوگل را به علت انحصارطلبی به مبلغ پنج میلیارد دلار جریمه کرد. 
'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا در انتقاد از این تصمیم اتحادیه اروپا واکنش نشان داد و گفت: جریمه 5 میلیارد دلاری بروکسل علیه شرکت گوگل ثابت می کند که روابط با اتحادیه اروپا به شکل غیرعادلانه ای به سود این اتحادیه است.

اتحادیه اروپا از معدود سازمان‌های بزرگی است که از قدرت واداشتن شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل و فیس بوک به تغییر رویه های شان برخوردار است و آمریکا از چنین چیزی نگران است. این نگرانی تا اندازه ای است که در سطح ریاست جمهوری به آن واکنش نشان داد و این بخشی از تقلا آمریکا برای حفظ انحصارش در میزبانی غول های بزرگ فناوری و شبکه‌های اجتماعی است.

اتحادیه اروپا همچنین در 20 مارس 2019 (29 اسفند 1397) مجددا شرکت گوگل را به دلیل انحصارطلبی یک میلیارد و 700 میلیون دلار جریمه کرد.
ارگارت وستاگر(Margrethe Vestager) کمیسر اروپا در امور رقابت های بازرگانی در بیانیه ای در این باره گفت: 'گوگل سلطه خود را بر تبلیغات آنلاین مستحکم کرده و با اعمال محدودیت های ضدرقابتی بر تارنماهای طرف سوم، خود را از فشار رقابتی حفظ می‌کند.'

این سومین بار بود که گوگل به دلیل جلوگیری از رقابت (آزاد)، از سوی اتحادیه اروپا به پرداخت جریمه میلیارد دلاری محکوم می‌شد. 
در سه سال گذشته اروپا این شرکت فعال درحوزه فناوری را در مجموع 9 میلیارد و 300 میلیون دلار جریمه کرده است. 
به موجب قانون آنتی تراست اتحادیه اروپا، شرکت‌ها باید رقابتی منصفانه دستکم به نفع مشتریان داشته باشند و اتحادیه اروپا می‌گوید که شرکت گوگل با ملزم کردن شرکت های سازنده تلفن همراه به نصب جستجوگر ساخت این شرکت و وادار ساختن کاربران به نصب این برنامه طراحی شده این شرکت، حق انتخاب مشتریان را گرفته و بدین ترتیب این قانون را نقض کرده است.
این تصمیمات حاکی از نارضایتی اروپا از تداوم این «وضعیت انحصاری» است و ممکن است در سال‌های پیش رو شاهد تنش بیشتر آمریکا و اروپا در این زمینه باشیم.
کد مطلب: 56147
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام