کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ساخت ابررایانه ۵۰۰ میلیون دلاری

21 فروردين 1398 ساعت 13:14

ایتنا - ممکن است برنامه ساخت رایانه‌ای از مرتبه اگزا در طول دو یا سه سال، کمی بلندپروازانه به‌نظر برسد، اما توسعه‌دهندگان آن با اعتماد به نفس می‌گویند که تا سال ۲۰۲۱ آن را آماده خواهد کرد.


به گزارش ایتنا از شماران سیستم به نقل از technology review، ایالات متحده به‌منظور حفظ موقعیت پیشتاز خود در ابَررایانش، تصمیم دارد بیش از ۵۰۰ میلیون دلار صرف ساختن نخستین رایانه از مرتبه اگزا کند.
 
این رایانه جدید با نام اُرورا (Aurora)، قرار است سال ۲۰۲۱ رونمایی شود و از توانایی انجام دست‌کم یک میلیارد میلیارد (یا ۱٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) رایانش در ثانیه برخوردار خواهد بود که در علوم رایانه، به آن یک اگزافلاپ (exaflop) گفته می‌شود.
البته این امکان وجود دارد که این رایانه یک رقیب چینی هم داشته باشد؛ چرا که گفته می‌شود چین نیز سرگرم کار بر روی یک ابررایانه از مرتبه اگزا است.
 
روز دوشنبه هفته گذشته، وزارت انرژی ایالات متحده جزئیات بیشتری در مورد این پروژه منتشر و اعلام کرد که اینتل در ساخت آن کمک خواهد کرد.
ابررایانه اُرورا برای دستیابی به عملکرد مرتبه اگزا، از سیلیکون جدید مربوط به مرکز داده اینتل استفاده خواهد کرد؛ از جمله پردازنده Xeon Scalable و فناوری حافظه مداوم Optane DC.
 
ریک استیونز (مدیر ارشد آزمایشگاه ملی آرگون در ایالت ایلینوی که قرار است این ابررایانه در آنجا ساخته شود)، می‌گوید: «تحقیق و توسعه بر روی فناوری اگزارایانش بیش از یک دهه است که در اینجا درحال انجام است.»
او می‌گوید نوآوری‌ها در زمینه اگزارایانش در طی سه سال آینده همچنان ادامه خواهد داشت که این امر در پیدایش رایانه جدید مفید خواهد بود.
 

سوپر کامپیوتر ابررایانه
 
در حال حاضر این آزمایشگاه و همینطور اینتل جزئیات فنی چندانی پیرامون این ابررایانه ارائه نمی‌دهند. با این حال، گفته می‌شود سامانه جدید از قطعاتی استفاده خواهد کرد که توسط فناوری بسته‌بندی سه‌بعدی اینتل ساخته شده که می‌تواند تراشه‌های ارزان‌تر و قدرتمندی تولید کند.
 
ریک پری (وزیر انرژی ایالات متحده) در بیانیه ای گفته است: «دستیابی به اگزارایانش نه‌تنها برای توسعه جامعه علمی بلکه برای بهبود زندگی روزانه آمریکایی‌ها نیز لازم و ضروری است. اُرورا و نسل بعدی ابررایانه‌های از مرتبه اگزا، از رایانش با عملکرد بالا و فناوری‌های هوش مصنوعی برای پژوهش سرطان، مدل‌سازی اقلیمی و همینطور درمان کهنه‌سربازان استفاده خواهند کرد.»
 


کد مطلب: 56099

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/56099/ساخت-ابررایانه-۵۰۰-میلیون-دلاری

ايتنا
  https://www.itna.ir