کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زباله‌های فضایی آزمایش ضدماهواره هند

20 فروردين 1398 ساعت 9:52

ایتنا - هند در روز ۲۷ مارس (۷ فروردین) یک موشک ضدماهواره به فضا پرتاب کرد، که توانست ماهواره‌ای را در مدار نزدیک به زمین هدف قراردهد.


به گزارش ایتنا به نقل از space، این دستاورد سازمان تحقیق و توسعه پدافندی هند و همینطور سازمان تحقیقات فضایی این کشور، سبب شد تا هند پس از ایالات متحده، روسیه و چین، چهارمین کشوری باشد که سلاح ضدماهواره به فضا پرتاب کند.
 
گفته می‌شود هدف این موشک ضدماهواره، یک فضاپیمای هندی در مدار نزدیک به زمین به نام Microsat-R بوده است. این ماهواره در ارتفاع ۲۷۰ کیلومتری از سطح زمین قرار داشت و در هنگامی که مورد هدف موشک قرار گرفت، در راه رسیدن به شمال خلیج بنگال بود.
 
گفتنی است زمان‌بندی پرتاب موشک ضدماهواره هند به‌گونه‌ای بود که نارندرا مودی (نخست وزیر هند) چند هفته پیش از آغاز انتخابات در این کشور توانست اعلام کند این کشور موفق به آزمایش نخستین موشک ضدماهواره‌ای خود شده است. پس از آن، جهانیان به صحبت پیرامون سیاست فضا، سیاست و نظامی شدن فضا پرداختند. حدس‌هایی هم زده شد راجع به اینکه این‌گونه آزمایش‌های فضایی، چه نوع زباله‌هایی می‌تواند در فضا از خود برجای بگذارند.
 
وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «این آزمایش در جو نزدیک به زمین انجام شد تا اطمینان حاصل شود که هیچ زباله فضایی تولید نمی‌شود. هر مقدار زباله هم که تولید شود، در عرض چند هفته فاسد خواهد شد و به زمین خواهد افتاد».
 

 
اما جاناتان مک‌داول (یک فیزیک‌اخترشناس در دانشگاه هاروارد) می‌گوید: «[با توجه به پرتاب‌های فزاینده موشک به فضا،] انتظار داریم سازمان ردیابی فضایی آمریکا مجموعه‌ای از زباله‌ها و اشیاء باقیمانده جدید در فضا را فهرست کند.»
 
بر خلاف پرتاب موشک چین در سال ۲۰۰۷ که با ماهواره هواشناسی این کشور با نام Fengyun-1C برخورد کرد و موجب ایجاد زباله‌های بلندمدت در فضا شد، استاد مک‌داول معتقد است قسمت زیادی از مواد منفجره موشک هند در طی سه هفته آینده در جو زمین سوخته خواهد شد و مابقی آن تنها برای نزدیک به یک سال در فضا باقی خواهد ماند.


کد مطلب: 56092

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/56092/زباله-های-فضایی-آزمایش-ضدماهواره-هند

ايتنا
  https://www.itna.ir