کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پرتاب ماهواره توسط شرکت راکت‌لَب

سايت خبری ايتنا , 18 فروردين 1398 ساعت 11:18

ایتنا - اخیرا آزمایشگاه راکت‌لَب یک موشک از نوع الکترون به فضا پرتاب کرد که حامل ماهواره آژانس پژوهش‌های پدافندی در ایالات متحده بود.


به گزارش ایتنا به نقل از space news، به تازگی آزمایشگاه راکت‌لَب توانست یک ماهواره را که متعلق به آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته پدافندی (DARPA) در ایالات متحده بود، با موفقیت به فضا پرتاب کند.
 
گفتنی است موشک الکترون از یک جایگاه پرتاب خصوصی در نیوزیلند راهی فضا شد.
بار مفید این موشک که تنها یک ماهواره برای آژانس پدافند ایالات متحده بود، ۵۳ دقیقه پس از برخاست، از مرحله بالایی خود جدا شد.
پیتر بک (مدیرعامل راکت‌لب) دقایقی بعد در یک پیام توئیتی گفت: «ما امروز شاهد یک پرواز موفقیت‌آمیز بودیم!»
 
با اینکه این پرتاب برای روز ۲۴ مارس (۵ فروردین) برنامه‌ریزی شده بود؛ اما کمی به تعویق افتاد و آن به دلیل اشکالی بود که برای انتقال‌دهنده ویدیو در موشک رخ داده بود. البته شرایط آب و هوایی نیز در این تصمیم بی‌تأثیر نبود.
 
شایان ذکر است بار مفید این موشک، ماهواره‌ای بود که R3D2 نام داشت و توسط آژانس پدافند ایالات متحده توسعه داده شده بود.
گفته می‌شود این ماهواره، فناوری‌های مربوط به آنتن‌های با اندازه متغیر را آزمایش خواهد کرد. پس از آنکه R3D2 در مدار قرار بگیرد، از یک غشای کاپتون استفاده خواهد کرد که قطر آن را به ۲٫۲۵ متر افزایش خواهد داد و توانایی آن برای حمل آنتن‌های بزرگ با اندازه متغیر توسط ماهواره‌های کوچک را نیز به اثبات خواهد رساند.(موارد استفاده چنین آنتن‌هایی برای پشتیبانی از ارتباطات با پهنای باند بالاست.)
 

 
تنها بار مفید در این پرتاب، تنها همین ماهواره ۱۵۰ کیلوگرمی بود؛ زیرا تمام جرم مجاز و حجم قابل استفاده در موشک را به خود اختصاص داده بود.
نورتروپ گرومان، پیمانکار اصلی R3D2 است، آنتن آن توسط شرکت MMA Design طراحی شده و ساختمان ماهواره نیز توسط شرکت بلوکانیون (Blue Canyon Technologies) فراهم شده بود.
 
راکت‌لب در حال حاضر هر ماه یک موشک از نوع الکترون تولید می‌کند و آقای بک پیش از این پرتاب گفته بود که دستگاه پرتاب برای موشک بعدی، آزمون خود را پشت سر گذاشته و آماده خدمت است. اما این شرکت هنوز جزئیاتی پیرامون بار مفید یا تاریخ مأموریت بعدی خود اعلام نکرده است.
 


کد مطلب: 56065

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/56065/پرتاب-ماهواره-توسط-شرکت-راکت-ل-ب

ايتنا
  https://www.itna.ir