۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۰

وای‌فای رایگان وسوسه کننده!

ایتنا - کارشناسان هشدار داده‌اند که به هیچ عنوان از اینترنت وای‌فای رایگانی که در اماکن عمومی ارائه می‌شود، استفاده نکنند چرا که خطرات متعددی را برای آنها به وجود خواهد آورد.
وای‌فای رایگان وسوسه کننده!


همواره گزارش‌های متعددی از سوی کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری در فضای مجازی منتشر شده که از امنیت بسیار پایین و ریسک‌های متعدد اتصال به اینترنت وای فای یا بی‌سیم در اماکن عمومی نظیر هتل، رستوران، کافی‌شاپ و مراکز خرید سخن گفته می‌شود.

به گزارش ایتنا از ایسنا، با اینکه اپراتورهای مخابراتی در تمامی کشورهای جهان اقدام به ارائه سرویس و بسته‌های اینترنتی حجمی و مدت دار برای استفاده کاربران موبایل و مشترکان خود در هرجایی به غیر از منزل و محل کار کرده‌اند، باز هم تمایل زیادی برای استفاده از خدمات شبکه اینترنت وای فای رایگان در اماکن عمومی در میان کاربران گوشی‌های هوشمند دیده می‌شود.

امروزه استفاده از اینترنت وای‌فای و بی‌سیم را می‌توان در هر جایی پیدا کرد. بعضی از رستوران‌ها، هتل‌ها، کافی‌شاپ‌ها و فرودگاه‌ها مجهز به این فناوری هستند و به مشتریان خود اینترنت رایگان ارائه می‌دهند. اما خطر بزرگ وای‌فای های عمومی این است که اطلاعاتی که فرد رد و بدل می‌کند، برای تمام کسانی که از آن استفاده می‌کنند قابل مشاهده است.

اتصال به اینترنت وایرلس یا وای فای رایگان با اینکه فواید زیادی از جمله اینکه اتصال به اینترنت در هر لحظه و مکان در آن نامحدود است دارد، اما چون سیستمی عمومی و همگانی است و تمامی کاربران از یک نام کاربری و رمز عبور استفاده می‌کنند، ناخودآگاه کاربران را به سمت ناامنی در آن مکان پیش می‌برد و افزایش کلاهبرداری‌های مختلف نظیر حملات سایبری، بدافزاری، باج افزاری و فیشینگ را برای آنها در پی خواهد داشت و زمینه ارتکاب جرم و سوءاستفاده برخی از سودجویان فضای سایبری را فراهم آورده است چراکه هکرها قادر خواهند بود به تمامی اطلاعات ارسالی آنها دسترسی داشته باشند.

بر اساس تازه‌ترین تحقیقات و نظرسنجی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان فعال در شرکت معروف لابراتوارهایکاسپرسکی مستقر در روسیه می‌توان دریافت که بالغ بر ۷۰ درصد صاحبان تبلت و ۵۳ درصد از کاربران گوشی‌های هوشمند همگی عنوان کرده‌اند که در صورت مشاهده و وجود اینترنت وای فای رایگان در اماکن مختلف، تمایل دارند که به آن متصل شده و به انجام کارهای خود و یا وب گردی بپردازند.

اما چیزی که در این میان وجود دارد و تقریباً همه کاربران از آن بی اطلاع هستند، ضریب امنیت بسیار پایین و ریسک‌های متعددی است که وای فای رایگان در اماکن عمومی برای آنها بوجود می‌آورد که ممکن است هرگز از تبعات منفی آن در آینده با خبر نشوند و تنها از حساب‌های کاربری آنها برای اهداف و انگیزه‌های شوم و غیراخلاقی هکرها و مجرمان سایبری سو استفاده شود.

طبق گزارشی که در خلیج تایمز آمده است، یکی از کارشناسان و متخصصان امنیتی در این باره عنوان کرده است: " به طور کلی، استفاده از اینترنت وای فای که در اماکن عمومی نظیر رستوران، خیابان‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌های مختلف ارائه داده می‌شود، از ضریب امنیت بسیار پایینی برخوردار است و شهروندان و کاربران گوشی‌های هوشمند و رایانه باید از تمامی تهدیدات، خطرها و ریسک‌هایی که این سرویس‌های وای فای عمومی برایشان ایجاد می‌کند، مطلع و آگاه باشند".

به همین سبب کارشناسان امنیتی همواره به کاربران توصیه می‌کنند در صورتی که می‌خواهند در همه جا دسترسی به اینترنت داشته باشند و از خدمات آن بهره ببرند، بهترین راهکار آن است که از اپراتور مخابراتی مربوطه سیم کارت خود، بسته‌های اینترنتی با حجم و زمان مورد نیاز خود را تهیه و خریداری کرده و بدین ترتیب علاوه بر عدم نیاز به اتصال به وای فای اماکن عمومی با ضریب امنیتی پایین، در هر مکانی که خواستند، به شبکه جهانی اینترنت متصل شده و به انجام کارهای مورد نظر خود بپردازند.
کد مطلب: 56050
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام