کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توسط یک شرکت خصوصی در چین:

تلاش برای پرتاب ماهواره به مدار نزدیک زمین

15 فروردين 1398 ساعت 23:30

ایتنا - شرکت خصوصی وان‌اسپیس مشتاق است نخستین شرکت خصوصی در چین باشد که به مدار دست می‌یابد.


به گزارش ایتنا به نقل از space، یک شرکت خصوصی در چین با نام OneSpace روز چهارشنبه و در نخستین تلاش خود برای پرتاب موشک خود با نام OS-M1 و قرار دادن ماهواره در مدار، با شکست روبرو شد. پرتاب این موشک چهار مرحله‌ای (که با نام «ستارهChongqing-Liangjiang » نیز شناخته می‌شود)، در ساعت ۰۵:۳۹ به وقت شمال غرب چین و در مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan انجام شد.
 
فیلم‌های آماتور از این مرکز پرتاب که در رسانه‌های اجتماعی چین قرار گرفتند، نشان می‌دادند که تقریباً یک دقیقه پس از پرتاب و لحظاتی پس از جدایش نخستین مرحله، دستگاه پرتاب از کنترل خارج شد. تا زمان انتشار این خبر، شرکت فوق همچنان سرگرم بررسی علت شکست پرتاب بود.
 
گفتنی است این موشک ۱۹ متر طول و ۲۰ تن وزن دارد و برای حمل بار مفید ۲۰۵ کیلوگرمی به مدار نزدیک زمین طراحی شده و حامل ماهواره‌ای موسوم به Lingque-1B  از آزمایشگاه ZeroG واقع در پکن بود. این آزمایشگاه، توسعه‌دهنده ماهواره‌های نانو و قطعات آنهاست و در اواخر سال ۲۰۱۶ تأسیس شد.
 
گفته می‌شود Lingque-1B یک ماهواره از نوع مکعبی (CubeSat) است که برای آزمایش فناوری جدید زیروجی با نام Lingque برای ۱۳۲ ماهواره حسگر با وضوح بهتر از ۴ متر طراحی شده است.

 

 
از سوی دیگر، شرکت چینی دیگری نیز به نام Landspace در ماه اکتبر (مهر) سال گذشته، در میان شرکت‌های خصوصی چینی، برای نخستین بار تلاش کرد تا ماهواره‌ای به مدار پرتاب کند؛ هرچند که موشک Zhuque-1 این شرکت پس رویارویی با یک مشکل در مرحله سوم، با ناکامی روبرو شد و در اقیانوس هند سقوط کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۴ و پس از تصمیم دولت چین مبنی بر گشودن درهای ماهواره‌های کوچک و پرتاب آنها به روی بخش خصوصی تأسیس شد.
 
گفتنی است شرکت وان‌اسپیس در سال ۲۰۱۸ یعنی پیش از تلاش برای پرتاب ماهواره به مدار نزدیک زمین، توانسته بود موشک دیگر خود با نام OS-X را دو بار به ناحیه پایین‌تر از مدار پرتاب کند. این شرکت مشتاق است نخستین شرکت خصوصی در چین باشد که به مدار دست می‌یابد؛ اما حتی در صورت شکست، این را یک تلاش ارزشمند برای تصحیح فناوری خود می‌داند.


کد مطلب: 56042

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/56042/تلاش-پرتاب-ماهواره-مدار-نزدیک-زمین

ايتنا
  https://www.itna.ir