۱
plusresetminus
چهارشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۸

اعزام فضانوردان آمریکایی به قطب جنوب کره ماه

ایتنا - برنامه دولت ترامپ برای اعزام فضانوردان به قطب جنوب ماه، قطعاً یک اقدام جسورانه است؛ اما پیش از آنکه این گام بزرگ برداشته شود، شاید بهتر باشد مشخص گردد که فضانوردان قرار است در آنجا چه کاری انجام دهند.
اعزام فضانوردان آمریکایی به قطب جنوب کره ماه
در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷، دونالد ترامپ به سازمان ناسا دستور داد تا برای سفر دوباره فضانوردان آمریکایی به ماه، برنامه‌ریزی کند. از آن زمان تاکنون، دولت ایالات متحده جزئیات مختصری درباره این مأموریت منتشر کرده است.
 
اما به گزارش ایتنا به نقل از وایرد، روز سه‌شنبه هفته گذشته و در طی جلسه پنجم شورای ملی فضایی، مایک پنس (معاون رئیس جمهور ایالات متحده) اطلاعات زیادی در این مورد اعلام کرد. او گفت وقتی که فضانوردان آمریکایی به ماه بروند، در قطب جنوب آن فرود خواهند آمد. اما چرا آنجا؟ چون در قطب جنوب ماه، یخ وجود دارد، که به گفته پنس می‌توان آن را به سوخت فضاپیما تبدیل کرد.
 
پنس گفت: «ما در قرن حاضر، با آرزوهای جدیدی به ماه قدم خواهیم گذاشت؛ نه اینکه صرفاً به آنجا سفر کنیم، بلکه می‌خواهیم در صخره‌های ماه به کاوش اکسیژن بپردازیم تا از آن به‌عنوان سوخت برای فضاپیما استفاده نماییم و از انرژی هسته‌ای نیز برای استخراج آب از دره‌های قطب جنوب آن بهره برده و همینطور برای پرواز با نسل جدیدی از فضاپیماها استفاده کنیم که به ما کمک خواهند کرد در ظرف چند ماه و نه چند سال، به مریخ برویم.»
 
گفتنی است تا یک دهه قبل، دانشمندان فضایی تقریباً مطمئن بودند که در ماه آب وجود ندارد زیرا از جو کافی برخوردار نیست. با این وجود، در طی ده سال گذشته، تحلیل اطلاعات گردآوری شده توسط مدارگرد سازمان پژوهش‌های فضایی هند با نام  Chandrayaan-1، نشان داد که قطعاً روی ماه یخ وجود دارد. قسمت زیادی از یخی که چاندرایان-۱ تشخیص داده، در دهانه‌های قطب جنوب ماه واقع شده که به دلیل شیب محوری ماه، همواره در سایه قرار دارد. در این مناطق، دما هرگز از منهای ۱۵۰ درجه فارنهایت بالاتر نمی‌رود که بدین‌ترتیب از تبخیر آن در فضا جلوگیری به‌عمل می‌آید.
 
 
بنابر اظهارات جیم بریدنستین (مدیر آژانس فضایی ناسا) در نشست شورای ملی فضایی، دانشمندان این سازمان براساس یافته‌های چاندرایان-۱ برآورد کرده‌اند که نزدیک به ۴۵۰ میلیون تن یخ در قطب‌های ماه وجود دارد. این میزان یخ، به‌معنای ادامه حیات، هوای کافی برای نفس کشیدن، آب برای نوشیدن و هیدروژن و اکسیژن است.
 
اما آقای بریدنستین طوری صحبت می‌کرد که گویی در حال حاضر برای استخراج این میزان یخ روی ماه به‌منظور ادامه حیات و سوخت‌رسانی به فضاپیما، از امکانات لازم برخوردار هستیم. این در حالی است که دانشمندان می‌گویند برای رسیدن به این هدف، کار دشواری در پیش است.
 
کد مطلب: 56040
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام