۰
plusresetminus
شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۲۳

تصویب قانون حق‌ نشر در اتحادیه اروپا

ایتنا - تجدیدنظر اتحادیه اروپا پیرامون قانون حق نشر آنلاین، تأییدیه نهایی این نهاد را به‌دنبال داشت.
تصویب قانون حق‌ نشر در اتحادیه اروپا
هفته گذشته، پارلمان اروپا با ۳۴۸ رأی موافق در برابر ۲۷۴ رأی مخالف، طرح نهایی قانون حق نشر آنلاین را به تصویب رساند.

به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از The Verge، گفتنی است تصویب قانون حق نشر بیش از دو سال به طول انجامیده و لابی و باندبازی‌های زیادی برای آن صورت گرفته است؛ از غول‌های فناوری گرفته تا صاحبان حق نشر و همینطور فعالان حقوق دیجیتالی.

جولیا ردا، (یکی از اعضای حزبی در آلمان موسوم به دزدان دریایی که مخالف تصویب این قانون بوده) می‌گوید: «امروز شاهد روز سیاهی در زمینه آزادی اینترنت بودیم.»

از سوی دیگر، آندروس آنسیپ (معاون رئيس کمیسیون اروپا و یکی از حامیان کلیدی این قانون) اظهار داشت: «این کار، یک گام بزرگ رو به جلو بود که سبب ایجاد اتحاد در بازار دیجیتالی اروپا و در عین حال، محافظت از خلاقیت آنلاین خواهد شد.»
 

البته جزئیات حقوقی این قانون باید توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا تعیین شود، اما این قانون احتمالاً تأثیر شگرفی بر نحوه کارکرد اینترنت در اروپا و دیگر مناطق خواهد داشت.
افزون بر این، همانطور که در قانون محافظت از داده‌ها یا GDPR نیز شاهد آن بودیم، قوانین اروپا می‌توانند بر سیاست‌های ایالات متحده نیز اثرگذار باشند.
 
مدافعان این قانون می‌گویند که این امر سبب ایجاد تعادل میان غول‌های فناوری آمریکایی و پدیدآورندگان محتوا در اروپا خواهد شد و دارندگان حق نشر از قدرت حقوقی لازم در خصوص نحوه انتشار مطالب خود در پلتفرم‌های اینترنتی برخوردار خواهند بود.
از سوی دیگر، منتقدین می‌گویند این قانون مبهم است، تفکر زیادی برای آن صورت نگرفته و سبب ایجاد محدودیت در محتواهای آنلاین خواهد شد؛ و به عبارت دیگر به معنای خفه کردن نوآوری و آزادی بیان خواهد بود.
 
کارشناسان قانون حق نشر می‌گویند علیرغم واکنش‌های مختلف، این قانون باید در بوته آزمایش قرار گیرد تا ببینیم که در طی دو سال آینده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شاهد چه پیامدهایی خواهیم بود.
 
کد مطلب: 56036
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام