۱
plusresetminus
پنجشنبه ۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۱۶

پرتاب فضاپیمای اوریون

ایتنا - ناسا درنظر دارد با استفاده از دستگاه‌های پرتاب تجاری، اوریون را به فضا پرتاب کند.
پرتاب فضاپیمای اوریون
به گزارش ایتنا به نقل از technologyreview، جیم بریدنستین (مدیر OrionNASA) می‌گوید ناسا سرگرم مطالعه و امکان‌سنجی پرتاب فضاپیمای Orion با استفاده از وسایل پرتاب تجاری است و نه سامانه پرتاب فضایی این سازمان که به SLS موسوم است. گفتنی است فضاپیمای اوریون به‌منظور کاوش در اطراف ماه درنظر گرفته شده است.
 
قرار بود این مأموریت که «مأموریت اکتشافی ۱» (EM-1) نامیده می‌شود، نخستین پرتاب SLS باشد. اما مسائل مربوط به توسعه بیشتر این دستگاه پرتاب، موجب شد تا انجام این کار تا اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی به تعویق بیفتد.
 
آقای بریدنستین می‌گوید: «SLS در تلاش تا از برنامه عقب نماند. ما اکنون بهتر درک می‌کنیم که این پروژه تا چه حد دشوار است و اینکه به انجام رساندن آن کمی بیشتر طول خواهد کشید.» او اشاره داشت که یکی از چالش‌ها، انجام اتصال (docking) فضاپیماست. وی گفت: «ما اکنون نمی‌توانیم کپسول خدمه فضاپیمای اوریون را به هر چیزی در مدار، متصل کنیم.» بنابر گفته‌های آقای برندستین، ناسا در حال حاضر برای رسیدن به این هدف، از توانایی‌های شگفت انگیزی برخوردار است؛ از جمله دلتا ۴ سنگین (Delta 4 Heavy) که اوریون را در پرواز آزمایشی قبلی پرتاب کرد.
 

گفتنی است یکی از چالش‌های در پیش رو، در دسترس بودن صرفاً وسایلی مانند دلتا ۴ سنگین و اطلس ۵ مربوط به ائتلاف پرتاب (ULA)، یا فالکون سنگین از اسپیس‌اکس خواهد بود که تنها برای انجام مأموریت‌های ۱۵ ماهه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما زمانهای مورد نیاز برای وسایل پرتاب، معمولاً تا حد زیادی طولانی‌تر هستند.
 
آقای برندستین در پایان گفت: «انجام این مأموریت کاملاً امکان‌پذیر است. اگر ما بتوانیم «آزمون سبز» را به‌طور کامل روی SLS انجام دهیم و یک کپسول برای خدمه و همینطور ماژول سرویس‌دهی اروپایی مطمئن نیز در اختیار داشته باشیم، در این‌صورت برای انجام موفقیت‌آمیز این مأموریت از تمام امکانات لازم برخوردار خواهیم بود.»
کد مطلب: 56020
برچسب ها: فضاپیما ناسا
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام