کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سیستم جدید ولوو برای زیر نظر گرفتن راننده و محدود کردن خودرو در صورت حواس‌پرتی او

13 فروردين 1398 ساعت 2:22

ایتنا - یک ابزار کمتر مداخله‌جویانه، و مسلما، مفید که در سال 2021 عرضه می‌شود نیز این امکان را برای مالکان خودروها فراهم می‌آورد که برای افراد دیگری که از خودرویشان استفاده می‌کنند محدودیت سرعت تعیین کنند.



چشمتان به جاده نیست؟ از همین سال آینده این امکان برای خودروهای ولوو، از طریق دوربینهایی که شما را در حین رانندگی زیر نظر دارند، فراهم خواهد آمد که به طور اتوماتیک به کنار جاده هدایت شده و از حرکت باز ایستند.
 
به گزارش ایتنا به نقل از مشبل، اوائل ماه جاری، این شرکت سوئدی اعلام کرد که خودروهای آینده آن حداکثر سرعت حدود 180 کیلومتر در ساعت خواهند داشت. اکنون این کمپانی اعلام کرده که دوربین‌ها و سنسورهای درون خودرویی را ارائه می‌کند که وضعیت راننده را برای بررسی علائم حواسپرتی یا مستی پایش می‌کنند؛ این علائم شامل این موارد می‌شوند: مدت زیادی نگاه کردن به جایی غیر از جاده، برداشتن دست‌ها از روی فرمان، انحراف از لاین، یا واکنش بیش از حد کند در حین رانندگی.
 
بسته به شدت سطح حواس‌پرتی، خودرو ابتدا به راننده هشدار خواهد داد، سپس با یک مرکز پشتیبانی ولوو تماس می‌گیرد، و پس از آن سرعت خودرو را کاهش می‌دهد. اگر رفتار نامناسب راننده ادامه یابد، خودرو در یک مکان ایمن در کنار جاده توقف می‌کند و رانندگی را متوقف می‌کند. در صورت لزوم یک تماس پشتیبان ولوو به پاسخدهندگان اضطراری یا دیگران هشدار خواهد داد.
 


ولوو اذعان دارد که برخی از این تمهیدات ممکن است سختگیرانه به نظر برسند، ولی برای ایمنتر کردن رانندگی می‌توانند مفید واقع شوند. بر اساس یک تحقیق انجام شده توسط دانشگاه میسوری که در ماه جاری به اجرا در آمد، یک راننده که به خاطر یک تماس تلفنی، صحبت با مسافر، یا نگاه به اطراف حواسش پرت شده باشد 29 بار محتملتر است که در یک بزرگراه تصادف کند.
 
این قابلیت ایمنی در سال 2020 در تمام خودروهای ولوو در دسترس خواهد بود. یک سخنگوی ولوو در یک بیانیه ایمیلی گفت که هنوز کارهایی درباره نحوه نصب دوربینها و سیستمهای پایش در خودروهای این شرکت در حال انجام است. وقتی از این کمپانی پرسیده شد که آیا امکان خاموش کردن این دوربینها وجود خواهد داشت یا نه، پاسخ این بود که «هدف ما این است که سیستمهای پایش راننده را، وقتی که استفاده کاملشان در سیستمهای ایمنی تعریف شد، به استاندارد تبدیل کنیم».
 


این سخنگو ادامه داد: «ما می‌خواهیم بحثی در اینباره آغاز کنیم که آیا خودروسان حق، یا حتی الزامی، برای نصب تکنولوژی در خودروها که رفتار رانندگان را تغییر دهد دارند یا نه. ما می‌دانیم که مستی و حواسپرتی بحثی پیچیده است، و به این زودی‌ها هیچگونه تصمیمگیری نهایی نخواهیم داشت».
 
یک ابزار کمتر مداخله‌جویانه، و مسلما، مفید که در سال 2021 عرضه می‌شود نیز این امکان را برای مالکان خودروها فراهم می‌آورد که برای افراد دیگری که از خودرویشان استفاده می‌کنند محدودیت سرعت تعیین کنند. این ابزار که کلید مراقبت (Care Key) نامیده می‌شود می‌تواند با کاهش سرعت ممکن از خطرات رانندگی توسط جوانان و رانندگان بی‌تجربه بکاهد، مثلا برای زمانی که فرزند نوجوان شما خودرو برای استفاده روزانه خود می‌برد.
 
 


کد مطلب: 56019

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/56019/سیستم-جدید-ولوو-زیر-نظر-گرفتن-راننده-محدود-کردن-خودرو-صورت-حواس-پرتی-او

ايتنا
  https://www.itna.ir