۰
plusresetminus
پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۲۲

تبعات تحریم‌ها بر اپلیکیشن‌های ایرانی در iOS

ایتنا - پس از اینکه برخی سازندگان اپلیکیشن‌های ایرانی پس از اعمال تحریم‌ها، سراغ استفاده از اکانت‌های اینترپرایز (Enterprise) رفتند، حالا اپل این راه را نیز بر آنان بسته و اکانت‌های اینترپرایز را غیرفعال می‌کند.
تبعات تحریم‌ها بر اپلیکیشن‌های ایرانی در iOS
در حالی که برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی در اپ‌استور امکان انتشار نداشتند و از طریق مارکت‌های داخلی یا حساب‌های سازمانی نصب می‌شدند، این بار فعالیت حساب‌های سازمانی شرکت‌ها هم غیرفعال شده و امکان استفاده از آن‌ها در گوشی‌های آیفون حذف شده است.

به گزارش ایتنا از ایسنا، وجود صدها برنامه‌نویس مستعد iOS در ایران باعث شده که اپلیکیشن‌های موفق زیادی دراپ‌استور قرار بگیرند اما متأسفانه کاربران همیشه با مشکلاتی در استفاده از اپلیکیشن‌های بین‌المللی و حتی داخلی از طریق اپ‌استور روبه‌رو هستند. خطای ۱۰۰۹ یکی از شناخته‌شده‌ترین این مشکلات است که مدت‌هاست باعث آزار کاربران ایرانی شده و اغلب از هرگونه فعالیت کاربران ایرانی جلوگیری می‌کند.

به همین دلیل در حالی که از شهریور ماه سال گذشته، برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی به دنبال ایجاد محدودیت و تحریم‌های آمریکا از اپ‌استور حذف شده بودند، شرکت‌ها برای دور زدن این محدودیت ایجاد شده سراغ استفاده از اکانت‌های اینترپرایز (Enterprise) رفتند.

اما اخیراً و بر اساس گزارش رویترز، برخی از توسعه‌دهندگانِ برنامه‌های مبتنی بر سیستم عامل آی‌اواس از روشی که اپل معمولاً برای توسعه اپلیکیشن‌های درون‌سازمانی و تحت شرایط خاص مجوز آن را به آن‌ها می‌دهد، استفاده کرده‌اند که نسخه‌های هک‌شده از اپلیکیشن‌های مختلفی هم‌چون پوکمون‌گو، انگری‌بردز و اسپاتیفای را منتشر کرده و در پلت‌فرم فروشگاه آنلاین و اینترنتی اپ‌استور اپل در دسترس کاربران قرار دهند.

این موضوع باعث شده است اپل تصمیم بگیرد برای جلوگیری از سوءاستفاده از این روش، به غیرفعال کردن اکانت‌های اینترپرایز اقدام کند. در این میان، تعدادی از پرمخاطب‌ترین اپلیکیشن‌های ایرانی از جمله  اپلیکیشن‌های حوزه پرداخت و تاکسی آنلاین و غیره، در گوشی‌های با سیستم عامل iOS نیز با مشکل مواجه شده و امکان استفاده ندارند.

اکنون اگرچه برخی از شرکت‌های که با محدودیت مواجه شدند، راه‌هایی از جمله نسخه وب‌اپلیکیشن را به کاربران خود ارائه کردند، اما هنوز مشخص نیست روند حذف این اکانت‌های اینترپرایز که بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی با همین شیوه روی گوشی‌های آیفون فعال بودند، ادامه‌دار باشد و در این صورت سیاست این شرکت‌ها برای ارایه‌ اپلیکیشن‌های خود برای محصولات شرکت اپل چیست.

در این باره، محمدجعفر نعناکار - مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات کشور - اقدام اپل در خصوص مسدود سازی برنامک‌های کاربردی حوزه پرداخت و متصل به پرداخت را امری فراتر از تحریم‌های غیرقانونی و در واقع شروع جنگ تجاری مبتنی بر فضای سایبری دانسته و در صفحه خود در توئیتر، ضمن محکوم کردن این جریان، اعلام کرده که حتماً پیگیری‌های حقوقی بین‌المللی مربوط به نقض حقوق متصوره در مراجع ذی‌ربط معمول خواهد شد.

داستان حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه‌های آنلاین برنامه‌های کاربردی مانند گوگل‌استور و اپ‌استور مدتی پس از زمانی آغاز شد که رئیس‌جمهور آمریکا محدودیت‌هایی را برای ورود ساکنان هفت کشور از جمله ایران به خاک آمریکا آغاز کرد. پس از شرکت اپل که اپلیکیشن‌های ایرانی را با توجیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران ازاپ‌استور حذف کرد، شرکت گوگل نیز در فروشگاه آنلاین خود را روی برخی از اپلیکیشن‌های ایرانی اندرویدی بست.

شرکت اپل همان زمان و پس از حذف اپلیکیشن‌های ایرانی در پیغامی به برخی شرکت‌های برنامه‌نویس ایران اعلام کرد: در راستای قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اَپ استور اَپل نمی‌تواند برنامه‌های ایران مربوط به گوشی‌های آیفون را در خود جای دهد یا به توزیع آن‌ها اقدام کند. هم‌چنین این شرکت اعلام کرد که نمی‌تواند با برنامه‌نویسان ایرانی داد و ستد داشته باشد.
کد مطلب: 55771
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام