۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۷
اپی که زنان را توسط مردان کنترل می‌کند

فشار گروه‌های حقوق بشری بر اپل و گوگل: اپلیکیشن سعودی را حذف کنید!

ایتنا - این اپ توسط دولت سعودی ساخته شده و دربرگیرنده قابلیتی است که به مردان برای پایش و کنترل زنان تحت قیمومیتشان، شامل همسران و دختران مجردشان کمک می‌کند.
فشار گروه‌های حقوق بشری بر اپل و گوگل: اپلیکیشن سعودی را حذف کنید!

اپل و گوگل از سوی گروه‌های حقوق بشری و یک سناتور آمریکایی برای حذف یک اپ به نام Absher از فروشگاه‌هایشان تحت فشارند.
 
به گزارش ایتنا به نقل از مشبل، این اپ توسط دولت سعودی ساخته شده و دربرگیرنده قابلیتی است که به مردان برای پایش و کنترل زنان تحت قیمومیتشان، شامل همسران و دختران مجردشان، کمک می‌کند.
 
مردان سعودی به لطف قوانین سختگیرانه قیمومیتی موجود در کشورشان از این حق بهره‌مندند، قوانینی که الزام می‌کند که هر زن باید یک قیم مرد داشته باشد تا به نیابت از وی تصمیمات حساس برای زندگی را اتخاذ کند.
طبق اطلاع‌رسانی «دیده‌بان حقوق بشر»، این قیم می‌تواند پدر، برادر، شوهر، یا فرزند پسر زن مورد نظر باشد. از این رو مردان از اختیار تایید چیزهایی همچون اینکه آیا یک زن برای دریافت یک گذرنامه، تحصیل در خارج از کشور، سفر به خارج از این کشور، یا ازدواج کردن درخواست بدهد یا نه برخوردارند.

گفتنی است این قانون قبل از عرضه اپ Absher با قوت در حال اجرا بود، ولی این اپ می‌تواند کنترل زنان را به مراتب شدیدتر کند.
 
وقتی Absher در سال 2015 منتشر شد، حساسیت‌برانگیز شد. یک زن که اخیرا به دنبال کسب پناهندگی بود خاطرنشان کرده که تلاش کرده تا از این کشور بگریزد بدون اینکه توسط Absher و مرد قیمش شناسایی شود.

زنان، برای رفتن به سفر، باید از طریق این اپ مجوز دریافت کنند. به نوشته Insider، بسیاری از زنان نمی‌توانند راه دوری بروند چرا که این اپ هر وقت که افراد تحت قیمومیت بخواهند از گذرنامه‌شان استفاده کنند به قیم‌های آنها اعلان می‌دهند.

 
 human rights agian google and apple
 
اکنون گروه‌های حقوق بشری، از جمله عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر، و همچنین سناتور وایدن، یک دموکرات اهل اورگون، اصرار کرده‌اند که اپل و گوگل Absher را از اپ استورهایشان حذف کنند.  
 
به گزارش ایتنا وایدن در نامه‌ای خطاب به تیم کوک مدیرعامل اپل و ساندر پیچای مدیرعامل گوگل نوشته است: «شرکت‌های شما، با ترویج این اپ در فروشگاه‌هایتان، سبب می‌شوید که مردان سعودی اعضای خانواده‌شان را به راحتی از طریق تلفن‌های هوشمندشان کنترل نموده و رفت و آمدهایشان را محدود کنند.»
اپل و گوگل صرفا گفته‌اند که این مسئله را بررسی می‌کنند.
 
یک فعال و محقق حقوق جنسیتی در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به نیویورک تایمز گفت: «اگر شرکت‌های تکنولوژی[از طریق برخورد با این اپ به سازندگان آن] بگویند که "رفتار شما ستمگرانه است"، چنین رویکردی مفاهیم بسیاری در خود خواهد داشت.»
  
کد مطلب: 55650
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام