۰
plusresetminus
شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۶

کلان‌داده می‌تواند نقطه شروع اختلالات روانی را مشخص کند

ایتنا- دانشمندان اعلام کردند که کلان‌داده(بیگ دیتا) می‌تواند نکاتی در رابطه با نحوه، زمان و محل آغاز اختلالات روانی را مشخص نماید. پیچیدگی‌های ژنتیکی جدید می‌تواند اسکیزوفرنی، اختلالات دوقطبی و اوتیسم را پدیدار کند.
کلان‌داده می‌تواند نقطه شروع اختلالات روانی را مشخص کند
پیچیدگی‌های مربوط به اختلالات روان‌پزشکی، دانشمندان را وادار به جست‌وجو و پژوهش در زمینه مشکلات ژنتیکی کرده است ولی به تازگی یک مجموعه داده کلان و عظیم، مسیر را برای رسیدن به نحوه، زمان و مکان شروع این اختلالات مغزی هموار کرده است و سرنخ‌هایی در رابطه با این موضوع در اختیار دانشمندان قرار داده است.

به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از ساینس نیوز، این پروژه که “PsychENCODE” نام دارد، نخستین پروژه کلان‌داده است که رابطه‌ای پیچیده بین رفتار ژن‌ها و مواد ژنتیکی بین آنها در مغزهای سالم و مغز افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و اختلال طیف اوتیسم پیدا کرده است.
 
نتایج ده مطالعه که در 13 دسامبر سال گذشته میلادی منتشر شد، نشان می‌‎‌دهد که یافته‌های دقیقی در مورد ارتباط بین المان‌های ژنتیکی و سلامت مغزی وجود دارد.
تمامی این عناصر و المان‌ها به هم وابسته هستند و در حال حاضر ابزارهایی برای بررسی و کشف این روابط و وابستگی‌ها وجود دارد. مطالعات اولیه نشان داد که ژن‌های خاصی در هنگام وجود اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی در مغز وجود دارد.
 بیگ دیتا کلان داده

در بخشی از پژوهش‌های جدید، دانشمندان روی رفتار ژن‌ها مطالعه کردند و به این نتیجه رسیدند که دو نقطه اصلی برای مسائل ژنتیکی وجود دارد که این دو نقطه به رشد زودرس قبل از تولد و بلوغ مربوط می‌شود.
فعالیت گروهی از ژن‌ها با اختلالات روان‌پزشکی در ارتباط است و همین موضوع بیانگر احتمال انحراف رفتار ژنتیکی در زمان‌های مذکور است.
 
از اطلاعات موجود در این پروژه تحقیقاتی می‌توان در پیش‌بینی ریسک ابتلا به اختلالات روان‌پزشکی در افراد استفاده کرد. گفتنی است که هنوز بسیاری از بخش‌ها و اطلاعات این پروژه رونمایی نشده است.

رفتار ژن‌ها در مغز می‌تواند منشا بسیاری از مشکلات رفتاری و روانی باشد حتی RNA یا مولکولی که دستور DNA را با خود حمل می‌کند نیز در ذهن افراد مبتلا به اختلالات روان‌پزشکی متفاوت رفتار می‌کند.
 
کد مطلب: 55604
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام