کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تلسکوپ فضایی روسیه از کنترل خارج شد

سايت خبری ايتنا , 3 بهمن 1397 ساعت 13:00

ایتنا - در روز ۱۰ ژانویه، روسیه کنترل تلسکوپ فضایی خود با نام Spektr-R را از دست داد.


برنامه فضایی روسیه با یک مشکل روبرو شده است.
به گزارش ایتنا به نقل از انگجت، آژانس فضایی روسیه با نام Roscosmos، اذعان دارد که تلسکوپ فضایی Spektr-R دیگر به دستورهایی که از کره زمین به آن ارسال می‌شوند، پاسخی نمی‌دهد.
 
گفتنی است این فضاپیما که در روز ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) از دسترس خارج شد و اکنون مهندسان این سازمان سرگرم کار روی مهار دوباره این فضاپیمای خارج از کنترل هستند.
 
گفته می‌شود سامانه‌های ارتباطی فضاپیمای اسپکتر-آر، دیگر به درستی کار نمی‌کنند؛ به این معنی که این تلسکوپ فضایی دیگر نمی‌تواند دستورهای کنترل‌گر خود واقع در زمین را اجرا نماید.
 
با این وجود، این فضاپیما هنوز هم قادر است سیگنال و داده‌های علمی را از فضا، به مرکز کنترل خود در روسیه بفرستد و در اختیار دانشمندان قرار دهد.
 
مؤسسه فضایی روسیه در بیانیه‌ای که هفته گذشته صادر کرد، چنین اظهار داشت: «در روز ۱۰ ژانویه سال ۲۰۱۹، مشکلاتی در عملیات سامانه‌های ارتباطی بروز پیدا کردند که در حال حاضر امکان حل و فصل کامل آنها وجود ندارد.» این مؤسسه هنوز گزارشی از بهبود یا عدم بهبود سامانه‌های فوق منتشر نکرده است.
 
گفتنی است اسپکتر-آر عمری نسبتاً طولانی داشته است. در واقع این تلسکوپ در سال ۲۰۱۱ به فضا پرتاب شد و قرار بود تنها تا سال ۲۰۱۴ به بقای خود ادامه دهد.
این فضاپیما برای مطالعه امواج رادیویی در سرتاسر کائنات، بسیار مفید بوده و فقدان آن، می‌تواند یک ضایعه قابل‌ملاحظه به‌شمار برود؛ به‌ویژه برای کشوری مثل روسیه که به‌تازگی یک راکت را از دست داده است.
 
از سوی دیگر، این مسأله برای دانشمندانی که در ماه اکتبر (مهر) با ژیروسکوپ تلسکوپ فضایی هابل مشکل پیدا کرده بودند، یادآور تجربه مشابهی است.
 


کد مطلب: 55372

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/55372/تلسکوپ-فضایی-روسیه-کنترل-خارج

ايتنا
  https://www.itna.ir