کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تشخیص اختلال‌های روانی به کمک واقعیت مجازی

سايت خبری ايتنا , 3 بهمن 1397 ساعت 12:34

ایتنا- محققان به‌تازگی از فناوری واقعیت مجازی برای تشخیص و درمان اختلالات روانی استفاده کرده‌اند و این فناوری در اجرای این وظایف جدید موفق ظاهر شده است.


محققان به‌تازگی از فناوری واقعیت مجازی برای تشخیص و درمان اختلالات روانی استفاده کرده‌اند و این فناوری در اجرای این وظایف جدید موفق ظاهر شده است.
 
به گزارش ایتنا به نقل از وب‌سایت خبری تحلیلی wired، روانش شناسی تشخیصی و شرایط عصبی کار بسیار پیچیده‌ای است و پزشکان از دیرباز گزارش کرده‌اند که فرایند تشخیص‌کاری بسیار ظریف است و عواقب زیادی دارد.
آمار به‌دست‌آمده از سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که بر اساس موقعیت جغرافیایی در حدود 35 تا 85 درصد بیماری‌های روانی شناخته‌نشده باقی می‌مانند و درمان افسردگی، آلزایمر و اوتیسم نیازمند تشخیص درست است.
 
با این‌ حال محققان و پزشکان برای انجام فرایند تشخیص در حال تست ابزار جدیدی به نام واقعیت مجازی هستند. این فناوری می‌تواند به‌صورت کاملا موفق به شبیه‌سازی تجاری که موجب تحریک علائم بیماری می‌شود بپردازد و با انجام این کار تشخیص بیکاری را به واقعیت نزدیک‌تر نماید.
 
در آزمونی که به‌تازگی توسط محققان دانشگاه کمبریج و به راهبری دکتر دنیس چان انجام شده است، مشخص شده که تست راهبری مبتنی بر واقعیت مجازی به نسبت تست‌های شناختی "استاندارد طلایی" در تشخیص آلزایمر خفیف نظیر به یادآوری چهره‌ها و سمبل‌ها بهتر عمل کرده است.
همچنین او بیان کرده است که نقش فناوری واقعیت مجازی در تشخیص اختلالات روانی با ارزان شدن و در دسترس بودن دستگاه‌های این فناوری بیشتر خواهد شد.
 

 
علاوه بر این، در تحقیقی دیگر محققان دانشگاه آتلانتا از واقعیت مجازی برای درمان اختلال اضطراب پس از حادثه جانبازان ارتش استفاده کردند.
نتیجه تحقیق یادشده حاکی از آن بود که استفاده از فناوری واقعیت مجازی برای درمان اختلال اضطراب پس از حادثه بسیار مؤثر بوده است.
 
این محققان عنوان کرده‌اند که واقعیت مجازی یک ابزار تشخیصی بسیار امیدبخش است زیرا سناریوها و تجاربی را ایجاد می‌کند که به‌راحتی نمی‌توان آنها را در کلینیک سنتی پیاده‌سازی کرد.
علاوه بر این، واقعیت مجازی می‌تواند با ایجاد تجربه کنترل‌شده و بسیار منظم، هماهنگی علمی را در بیشتر کلینیک‌های پزشکان دیده نمی‌شود به وجود بیاورد.
 
واقعیت مجازی این روزها به‌غیراز آلزایمر و اختلال اضطراب پس از حادثه در درمان دیگر مشکلات نظیر اختلال اضطراب اجتماعی، سرگیجه، بیش فعالی و صدمات دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد و در تمامی این‌ها موفق و کاربری ظاهر شده است.
به‌ این‌ ترتیب در آینده‌ای نه‌چندان دور کاربردهای دیگری از فناوری واقعیت مجازی را در زندگی خود شاهد خواهیم بود.
 


کد مطلب: 55349

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/55349/تشخیص-اختلال-های-روانی-کمک-واقعیت-مجازی

ايتنا
  https://www.itna.ir