۱
۰
plusresetminus
شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۱

با پیامک‌های تبلیغاتی برخورد جدی‌تری صورت می‌گیرد

ایتنا - کانال تبلیغ ارزان و تشدید شناسایی و برخورد با ارسال‌کنندگان، از جمله تصمیم‌های گرفته شده برای حذف پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی بود که از سوی وزیر ارتباطات اعلام شد و در عین حال برخورد با دفاتر خدماتی فروش سیم‌کارت‌های غیرقانونی و لغو مجوز آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.
با پیامک‌های تبلیغاتی برخورد جدی‌تری صورت می‌گیرد


سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی راه‌های گوناگونی را برای مقابله با پیامک‌های تبلیغاتی در نظر گرفت، ازجمله این‌که امکان شکایت از شماره‌های تبلیغاتی با شماره‌های شخصی، ثابت و سرشماره‌های دیگر را فراهم کرد تا امکان قطع سرویس ارسال پیامک از این شماره‌ها ایجاد شود. اما با توجه به این‌که ارسال پیامک برای کسب‌وکارهای مختلف، یکی از راه‌های بعضا آسان و ارزان تبلیغات است، کسب‌وکارها حتی به خرید چندباره‌ سیم‌کارت‌ روی آورده و با شماره‌های شخصی به ارسال پیامک تبلیغاتی اقدام می‌کنند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، در این راستا، محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - اظهار کرده بود: با توجه به این‌که پس از شناسایی سرشماره‌های تبلیغاتی، صاحبان کسب‌وکارها به تبلیغ آن‌ها از طریق شماره‌های شخصی روی آورده‌اند، یکی از راه‌های جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته که حتی بدون شکایت افراد هم صورت‌ می‌گیرد، مسدود کردن شماره‌هایی است که تعداد زیادی پیامک ارسال می‌کنند. زمانی که افراد با این هدف سیم‌کارت می‌گیرند، رگولاتوری آن‌ها را شناسایی می‌کند، اما از آنجاکه گرفتن این سیم‌کارت‌ها در جهت تبلیغات برای افراد منفعت دارد، آن‌ها مرتب این کار را ادامه می‌دهند.

نیاز به راهکار مناسبی جایگزین تبلیغات
از سوی دیگر اما حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شود، تاکید کرده که با توجه به نیاز به ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شوند، ارتقای سامانه ۱۹۵ و راه‌اندازی بخش دریافت شکایات از طریق پیامک ضروری است که مشترکان تلفن همراه درصورت لزوم بتوانند پیامک تبلیغاتی و شماره ارسال‌کننده را از طریق پیامک به سامانه ۱۹۵ ارسال کنند.

او هم‌چنین با بیان این‌که راهکار سلبی تا حدی جواب می‌دهد اما چاره‌ای جز مدیریت نیست، اظهار کرده بود: این کسب‌وکارها، سیم‌کارت ارزان‌قیمت می‌گیرند و تبلیغات می‌کنند که ما نیز برخورد می‌کنیم و آن‌ها را می‌بندیم، اما مطمئنا تا راهکار جایگزین تبلیغات برای آن‌ها موجود نباشد، ادامه خواهند داد. ما به‌عنوان رگولاتوری قاعدتا نمی‌توانیم وارد محتوای این تبلیغات شویم اما براساس فرآیندهایی که وجود دارد، سیم‌کارتی که پیامک یک‌طرفه و بیش از حد می‌فرستد را شناسایی و مسدود می‌کنیم که تا حدود زیادی هم این تبلیغات کنترل شده است.

فلاح در پاسخ به این‌که آیا رگولاتوری به عنوان مقررات‌گذار نمی‌تواند جلوی ارسال این پیامک‌های تبلیغاتی را بگیرد، اظهار کرد: رگولاتوری مقررات‌گذار است اما ما در یک حد می‌توانیم مقررات‌گذاری کنیم و نه این‌که حقی را از کسی سلب کنیم. ما در حد توانمان از ارسال این پیامک‌ها جلوگیری کرده و با ارسال پیامک‌های انبوه که برای مقصد مزاحمت ایجاد کند، برخورد می‌کنیم اما قانونی نداریم که کسی نتواند سیم‌کارت بگیرد و یا نتواند پیامک بیش از حد بفرستد.

نظرسنجی از کاربران برای یافتن راهکار مناسب
ازسوی دیگر محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اخیرا در حالی در صفحه توییتر خود از تصمیم نهایی برای حذف پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی خبر داد که در روزهای گذشته در این شبکه‌ی اجتماعی، یک نظرسنجی از کاربران درباره‌ی بهترین راهکار مقابله با این پیامک‌های مزاحم برگزار کرده بود.

جهرمی درباره‌ی این پیامک‌های تبلیغاتی در صفحه‌ی توییتر خود نوشته بود: مردم از پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم متنفرند، این یک واقعیت است. ۷۰هزار سیم‌کارت متخلف را هم مسدود کردیم ولی باز هم هستند. متاسفانه سرمنشاءها هم زیادند و هزینه پیگیری قضایی زیاد. اما بالاخره باید به سرانجام برسد.
او هم‌چنین با ایجاد یک نظرسنجی از کاربران توییتر خواست نظرات خود را درباره‌ی بهترین روش برای مقابله با این پیامک‌های تبلیغاتی اعلام کنند و طبق گزینه‌هایی که برای این نظرسنجی قرار داده بود، به ترتیب محدودیت تعداد پیام در روز، ایجاد امکان تبلیغ ارزان، بالا بردن قیمت پیامک‌ها و بالا بردن قیمت سیم‌کارت بیش‌ترین نظرات کاربران را کسب کردند.

اما درنهایت آذری‌جهرمی در آخرین اظهارنظرها درباره‌ی تصمیم برای مقابله با پیامک‌های تبلیغاتی، نخستین راهکار برای مقابله با این پیامک‌ها را کانال تبلیغ ارزان دانست و افزود: علت رواج پیامک‌های مزاحم، نبود راهکار موثر، ارزان و در دسترس، برای تبلیغ مشاغل است. در مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات راهکاری برای تبلیغ قانونمند با رضایت مشتری و پرداخت هزینه به دریافت‌کننده دیده شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم‌چنین خاطرنشان کرد: این مصوبه باید توسط اپراتورها عملیاتی شود. هم‌چنین در هفته آتی در جلسه‌ای با فعالین "بازاریابی دیجیتال" راهکارهای ایجاد کانالی موثر، ارزان و در دسترس برای مشاغل به جای پیامک بررسی و اجرایی خواهد شد.

‏آذری‌جهرمی راهکار دیگر را تشدید شناسایی و برخورد با ارسال‌کنندگان اعلام و اظهار کرد: ظرف پنج روز آینده سیستم کشف تخلفات سازمان تنظیم مقررات با تنظیمات سخت‌گیرانه‌تری فعالیت خواهد کرد. برخورد با دفاتر خدماتی فروش سیم‌کارت‌های غیرقانونی و لغو مجوز آن‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به راهکار پیشنهادی محدودیت در ارسال پیامک روزانه بیان کرد: فعلا سقف مشخصی برای ارسال روزانه مشخص شد. دو پیشنهاد وجود دارد؛ اول این‌که بالاتر از سقف، ارسال نشود و یا این‌که با تعرفه بیش‌تری محاسبه شود، اتخاذ تصمیم در این خصوص قانونا با کمیسیون تنظیم مقررات است و تا یکشنبه هفته بعد نهایی خواهد شد.
‏وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم‌چنین درباره‌ی گزینه‌ی گران کردن تعرفه پیامک و قیمت سیم‌کارت، گفت که این راهکار با توجه به عدم اقبال عمومی مردم، از دستور کار خارج شده است.
کد مطلب: 55282
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
Iran, Islamic Republic of
ضمن سپاسگزاری از سازمان تنظیم مقررات و آقای وزیر، مشکل جدید این است که ما از ارسال کننده‌گان پیام تبلیغاتی به سامانه ۱۹۵ پناه بردیم، حالا خود سامانه ۱۹۵ روزانه ده‌ها پیام با مضمون اعمال قانون شماره‌های متخلف ارسال میکنم که شده دردسر جدید، حالا از ۱۹۵ به کجا پناه ببریم؟
مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام