کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

موفقیت‌های آیفون تکرار نخواهد شد؟

16 دی 1397 ساعت 10:58

ایتنا - کاهش فروش آیفون، که تا چندی پیش از امیدهای بازار موبایل بود، گمانه‌زنی‌های زیادی را برای کشف دلیل در پی داشته است!



بعد از آنکه تیم کوک، مدیر عامل شرکت اپل در روزهای اخیر به کاهش قابل توجه فروش گوشی‌های جدید آیفون در جهان اعتراف کرد، بسیاری از کارشناسان با دیدگاه‌های مختلف از علل گوناگون این اتفاق پرده برداشتند.

تازه‌ترین آمارها و گزارش‌های منتشر شده از سوی اپل و سایر موسسات تحقیقاتی و آماری در جهان نشان می‌دهد که میزان فروش محصولات اپل بخصوص گوشی‌های آیفون به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته است که به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران این اتفاق بدون شک از تاثیرات و تبعات منفی تحریم و بایکوت این محصولات توسط کاربران و شرکت‌های چینی و بالاگرفتن آتش جنگ تجاری چین و آمریکاست.

به گزارش ایتنا از ایسنا، تیم کوک نیز در روزهای گذشته با انتشار نامه‌ای سرگشاده به سرمایه گذارانش خاطرنشان کرده بود که اوضاع فروش محصولات اپل بیشتر از هر چیز دیگری تحت تاثیر کشمکش‌های تجاری و سیاسی اوضاع اقتصادی چین با آمریکاست.

اما حالا بسیاری دیگر از کارشناسان با دیدگاه متفاوتی سعی کرده‌اند علت کاهش درآمد و فروش گوشی‌های جدید آیفون را بررسی کنند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به نداشتن جذابیت خاص، عدم وجود فناوری و نوآوری های شگفت انگیز و قیمت بسیار بالا اشاره کرد.

آنها در ادامه خاطرنشان کردند که گوشی‌های آیفون دیگر برای کاربران موبایل جذابیت خاصی ایجاد نمی کند و حتی طرفداران وعلاقمندان به محصولات اپل نیز در سال‌های اخیر دیگر تمایل چندانی به خریداری گوشی های جدید آیفون نشان نداده اند. چون در شرایط بحران اقتصادی موجود در جهان، کاربران دیگر قادر نخواهند بود تنها به علت علاقه به محصول یا برند خاصی که نوآوری قابل توجه و تفاوت چشمگیری با سایر محصولات و برندهای موجود در بازار ندارد، مبالغ هنگفت و قابل ملاحظه‌ای را بپردازند.

بر اساس گزارش وب سایت phonearena، این کارشناسان که در موسسه تحقیقاتی Atherton Research فعالیت می‌کنند، در ادامه سخنان و اظهارات خود می گویند آیفون های جدید حتی طرفداران این شرکت را نیز کمتر از قبل هیجان زده می‌کند.

آنها همچنین با لحنی منتقدانه می گویند اپل در گوشی های جدید سری ایکس، فناوری های نه چندان جدید خود را با قیمت های بسیار بالا به بازارهای جهانی عرضه می کند و انتظار دارد که میزان استقبال کاربران نیز همچنان بالا بماند.

بنابراین طبیعی است که کاربران یا ترجیح می دهند آیفون های قبلی و قدیمی تر خود را همچنان حفظ و نگهداری کنند یا در صورت تمایل به تعویض موبایل، با پرداخت هزینه نسبتا کمتری یک گوشی هوشمند اندرویدی با برندهای خوب موجود در بازارهای جهانی موبایل خریداری و استفاده کنند.

کارشناسان پیش‌تر میزان فروش اپل را در سه ماهه نخست سال مالی ۲۰۱۹ – ۲۰۲۰ میلادی ۹۱ میلیارد دلار برآورد کرده بودند که حالا در آخرین ارزیابی‌ها درآمد خود را در این بازه زمانی ۸۴ میلیارد دلار پیش بینی کرده است.

لازم به ذکر است که انتشار خبر کاهش میزان فروش گوشی های آیفون موجب شد سهام اپل ۸ درصد سقوط کند که یکی از نتایج انتشار این خبر آن بود که کاربران و شهروندان چینی بیش از پیش دریافتند که بایکوت محصولات آمریکایی اپل توانسته عواقب موردنظر آنها را برای این غول تکنولوژی ایجاد کند و آن را با کاهش میزان فروش و شکست در دستیابی به درآمدهای برآورد شده مواجه سازد که البته به گفته این کارشناسان، استقبال کم در بازار چین تنها یکی از دلایلی است که موجب کاهش فروش آیفون های جدید در جهان شده است.

ماجرا از اوایل سال جاری میلادی آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت‌های چینی نظیر هواوی و زدتی‌ای از شهروندان و مقامات آمریکایی جاسوسی می‌کنند و اطلاعات شخصی و محرمانه بسیاری را تحویل دولت چین می‌دهد تا علیه ایالات متحده از آن‌ها استفاده کند.

با این‌که دولت چین و شرکت‌های هواوی و زدتی‌ای همگی این اتهامات را بارها رد و تکذیب کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها به تلاش برای جلوگیری از فعالیت آن‌ها و قطع همکاری سایر کشورها ادامه می‌دهند. همین امر موجب شد که هواوی در کنار بسیاری دیگر از شرکت های چینی در یک اقدام تلافی جویانه از کاربران و کارمندان خود بخواهند از محصولات اپل و گوشی های آیفون استفاده نکنند تا ضرر و زیان بزرگی را متوجه این شرکت کنند.


کد مطلب: 55233

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/55233/موفقیت-های-آیفون-تکرار-نخواهد

ايتنا
  https://www.itna.ir