۰
plusresetminus
سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۴

خداحافظ لورنس رابرتس!

ایتنا - لورنتس رابرتس که یکی از پیشتازان طراحی اینترنت بود، در هشتاد و یک سالگی از دنیا رفت.
خداحافظ لورنس رابرتس!
در اواخر سال ۱۹۶۶، یک دانشمند ۲۹ ساله علوم کامپیوتر، مجموعه‌ای از اشکال انتزاعی را بر روی کاغذ ترسیم کرد. بعضی از آنها شبیه به چندضلعی بودند، دیگران مانند صور فلکی و بقیه هم مثل الگوهای لباس بودند.
این طرح‌های عجیب در واقع نخستین نقشه‌های آن چیزی بودند که اکنون به عنوان اینترنت می‌شناسیم.
 
به گزارش ایتنا از شماران سیستم به نقل از نیویورک‌تایمز، لورنس جرج رابرتس در روز ۲۶ دسامبر (۵ دی) در حالی که ۸۱ سال داشت، در خانه خود واقع در شهر ردوود سیتی در ایالت کالیفرنیا درگذشت. پاشا(پسر آقای رابرتس) علت مرگ پدر خود را حمله قلبی اعلام کرد.
 
دکتر رابرتس، به‌عنوان یکی از مدیران «آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته پنتاگون»، یا ARPA، بخش زیادی از Arpanet (جد اینترنت) را طراحی کرد و در سال ۱۹۶۹ بر پیاده‌سازی آن نظارت داشت.
 
گفته می‌شود آقای رابرتس نیروی قاطع در پشت استفاده از پاکت سوئیچینگ بود. این فناوری، داده‌ها را به بسته‌های گسسته‌ای تقسیم می‌کند که در مسیرهای مختلف در اطراف یک شبکه قرار می‌گیرند و در مقصد دوباره روی هم سوار می‌شوند.
او تصمیم گرفت از پاکت سوئیچینگ به‌عنوان عنوان فناوری زیربنایی آپرانت استفاده کند. جالب آنکه این فناوری، هنوز هم بخش عمده‌ای از اینترنت امروزی را تشکیل می‌دهد.
 
 
همچنین، ساختن شبکه‌ای که کنترل توزیع شبکه در چندین کامپیوتر را کنترل کند نیز تصمیم تصمیم زنده‌یاد رابرتس بود. شبکه توزیع نیز یکی دیگر از پایه‌های اینترنت امروزی است.
 
علاقه آقای رابرتس به شبکه‌های کامپیوتری، هنگامی آغاز شد كه وی در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی، یک دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی در MIT بود.
او به کار همکار دیرینه‌اش یعنی لئونارد کلاینراک که سرگرم تحقیق روی جنبه های نظری شبکه‌های کامپیوتری بود و به تحلیل جریان اطلاعات می‌پرداخت، به دقت توجه کرد و به آن علاقه‌مند شد.
 
گفتنی است ARPA تحت رهبری دکتر رابرتس توانست قابلیت‌های شبکه‌های کامپیوتری را به چیزی فراتر از یک جامعه از دانشمندانی که آپرانت را بنا نهاده بودند، گسترش دهد.


      در همین زمینه بخوانید:
      - با پیشگامان اینترنت آشنا شوید
 
 

 
کد مطلب: 55193
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام