کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازار افسارگسیخته پیامک‌های تبلیغاتی

1 دی 1397 ساعت 9:40

ایتنا - علیرغم امکان شکایت کاربران و مسدود شدن شماره‌هایی که حاوی پیامک تبلیغاتی هستند، از آنجاکه گرفتن این سیم‌کارت‌ها در جهت تبلیغات برای افراد منفعت دارد، آن‌ها مرتب این کار را ادامه می‌دهند.



در حالی که پیامک‌های تبلیغاتی و ارسال این پیامک‌ها با شماره‌های شخصی اخیرا افزایش یافته اما مسوولان سازمان تنظیم مقررات رادیویی معتقدند قانونی وجود ندارد که طبق آن، ارسال‌کنندگان پیامکی تبلیغاتی که سیم‌کارتشان به‌دلیل ارسال زیاد پیامک مسدود شده، دوباره نتوانند سیم‌کارت بگیرند یا پیامک بیش از حد نفرستند.

با ادامه‌دار شدن روند نارضایتی افراد از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با راه‌اندازی سامانه ۱۹۵، امکان شکایت از شماره‌های تبلیغاتی با شماره‌های شخصی، ثابت و سرشماره‌های دیگر را فراهم کرد تا امکان قطع سرویس ارسال پیامک از این شماره‌ها ایجاد شود.

به گزارش ایتنا از ایسنا، با وجود این، ارسال پیامک برای کسب‌وکارهای مختلف، یکی از راه‌های بعضا آسان و ارزان تبلیغات است و این موضوع باعث شده کسب‌وکارها حتی به خرید چندباره‌ سیم‌کارت‌ روی بیاورند و با شماره‌های شخصی به ارسال پیامک تبلیغاتی اقدام کنند. این کار موجب می‌شود شرایط مسدود کردن شماره‌های شخصی فرآیندی سخت و زمان‌گیر شود و حتی اگر بتوان سرشماره‌های تبلیغاتی را مسدود کرد، این بار شماره‌های شخصی هستند که هر بار پیامکی را ارسال می‌کنند.

در این راستا، محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - پیش از این اظهار کرده بود: با توجه به این‌که پس از شناسایی سرشماره‌های تبلیغاتی، صاحبان کسب‌وکارها به تبلیغ آن‌ها از طریق شماره‌های شخصی روی آورده‌اند؛ یکی از راه‌های جلوگیری از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی ناخواسته که حتی بدون شکایت افراد هم صورت‌ می‌گیرد، مسدود کردن شماره‌هایی است که تعداد زیادی پیامک ارسال می‌کنند. زمانی که افراد با این هدف سیم‌کارت می‌گیرند، رگولاتوری آن‌ها را شناسایی می‌کند، اما از آنجاکه گرفتن این سیم‌کارت‌ها در جهت تبلیغات برای افراد منفعت دارد، آن‌ها مرتب این کار را ادامه می‌دهند.

درواقع درصورتی که از این شماره‌ها استفاده‌ دیگری مبنی بر تماس‌های تلفنی یا استفاده از اینترنت نشود، به‌کارگیری آن‌ها جهت تبلیغات برای رگولاتوری محرز خواهد شد و این سازمان بدون دریافت شکایت هم به مسدود کردن این شماره‌ها اقدام خواهد کرد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، از سوی دیگر اما حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با اشاره به ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی برای مشترکان تلفن همراه ارسال می‌شود، تاکید کرده که با توجه به نیاز به ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی ارسال می‌شوند، ارتقای سامانه ۱۹۵ و راه‌اندازی بخش دریافت شکایات از طریق پیامک ضروری است تا مشترکان تلفن همراه درصورت لزوم بتوانند پیامک تبلیغاتی و شماره ارسال‌کننده را از طریق پیامک به سامانه ۱۹۵ ارسال کنند.

او درباره مدیریت و ساماندهی سیم‌کارت‌ها نیز اظهار کرده بود: ما برای سیم‌کارت‌ها محدودیت داریم و این موضوع در سامانه شاهکار کنترل می‌شود. به این ترتیب هیچ‌کس به هیچ عنوان نمی‌تواند سیم‌کارت بدون هویت بگیرد یا بیش از ۱۰ سیم‌کارت به نام خود داشته باشد. حتی اگر کسی بخواهد به نام فرد دیگری سیم‌کارت بگیرد، برای همه شماره‌ها پیامکی ارسال می‌شود که سیم‌کارتی به نامش فعال شده، بنابراین این موضوع تقریبا مدیریت شده است.

تا راهکار جایگزین تبلیغات نباشد، پیامک‌ها ادامه دارد
اما رییس سازمان تنظیم مقررات رادیویی اخیرا با بیان این‌که راهکار سلبی تا حدی جواب می‌دهد اما چاره‌ای جز مدیریت نیست، اظهار کرده است: این کسب‌وکارها، سیم‌کارت ارزان‌قیمت می‌گیرند و تبلیغات می‌کنند که ما نیز برخورد می‌کنیم و آن‌ها را می‌بندیم، اما مطمئنا تا راهکار جایگزین تبلیغات برای آن‌ها موجود نباشد، ادامه خواهند داد. ما به‌عنوان رگولاتوری قاعدتا نمی‌توانیم وارد محتوای این تبلیغات شویم اما براساس فرآیندهایی که وجود دارد، سیم‌کارتی که پیامک یک‌طرفه و بیش از حد می‌فرستد را شناسایی و مسدود می‌کنیم که تا حدود زیادی هم این تبلیغات کنترل شده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که تا کنون خدمات پیامکی حدود ۵۰ هزار سیم‌کارت را بستیم، اما این پیامک‌ها هنوز وجود دارند، گفت: بحث فرهنگ‌سازی مطرح است و این‌که راهکارهای ارزان‌تر مانند تبلیغات برای کسب‌وکارهای کوچک فراهم شود. تا زمانی که برای یک تبلیغ کوچک در صداوسیما یا در بیلبوردهای شهری باید میلیون‌ها تومان پرداخت شود، آن‌ها قاعدتا سراغ تبلیغات ارزان‌تری می‌روند که اگرچه برای کسب‌وکار یک راهکار ارزان‌قیمت است، اما برای مردم مزاحمت دارد.

او در پاسخ به این‌که آیا با احراز هویت نمی‌توان جلوی پرداخت‌ها را گرفت، بیان کرد: ما سیم‌کارت بدون هویت نداریم و افراد تنها با احراز هویت می‌توانند سیم‌کارت بگیرند اما در نهایت باید در چارچوب قانون عمل کنیم. اگر یک نفر در چارچوب قانون سیم‌کارتی را گرفته و فرآیندهای قانونی را طی کرده، اما پیامک بیش از حد فرستاده باشد، ما آن سیم‌کارت را مسدود می‌کنیم اما نمی‌توانیم جلوی این را بگیریم که دیگر نتواند سیم‌کارت هم بگیرد، زیرا فرآیندها باید در چارچوب قانون باشد.

فلاح در پاسخ به این‌که آیا رگولاتوری به عنوان مقررات‌گذار نمی‌تواند جلوی ارسال این پیامک‌های تبلیغاتی را بگیرد، اظهار کرد: رگولاتوری مقررات‌گذار است اما ما در یک حد می‌توانیم مقررات‌گذاری کنیم و نه این‌که حقی را از کسی سلب کنیم. ما در حد توانمان از ارسال این پیامک‌ها جلوگیری کرده و با ارسال پیامک‌های انبوه که برای مقصد مزاحمت ایجاد کند، برخورد می‌کنیم اما قانونی نداریم که کسی نتواند سیم‌کارت بگیرد و یا نتواند پیامک بیش از حد بفرستد.

بنابراین اگرچه به گفته‌ رییس رگولاتوری، هیچ‌کس نمی‌تواند سیم‌کارت بدون هویت بگیرد که این موضوع پیگیری تخلفات را آسان‌تر می‌کند، اما به نظر می‌رسد پیگیری تبلیغات پیامکی از طریق شناسایی صاحبان سیم‌کارت‌های ارسال‌کننده و برخورد با آن‌ها، هنوز میسر نیست.


کد مطلب: 55118

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/55118/بازار-افسارگسیخته-پیامک-های-تبلیغاتی

ايتنا
  https://www.itna.ir