کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چه کسی تلگرام را فیلتر کرد؟

25 آذر 1397 ساعت 17:38

در‌حالی‌که ادعای تازه عزت‌الله ضرغامی از مرجع تصمیم‌گیرنده برای فیلتر تلگرام بحث‌های دامنه‌داری را میان او و دولتی‌ها به راه انداخته، آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد خبر داده که فیلترینگ تلگرام به دستور رهبری انجام شده است.



در‌حالی‌که ادعای تازه عزت‌الله ضرغامی از مرجع تصمیم‌گیرنده برای فیلتر تلگرام بحث‌های دامنه‌داری را میان او و دولتی‌ها به راه انداخته، آیت‌الله علم‌الهدی امام جمعه مشهد خبر داده که فیلترینگ تلگرام به دستور رهبری انجام شده است.

به گزارش ایتنا از روزنامه سازندگی، ماجرا از هفته گذشته و روایت ناقص و جهت‌دار ضرغامی در سخنرانی روز دانشجو آغاز شد. ضرغامی که هم از اعضای شورای عالی فضای مجازی و هم از مدافعان عدم رفع فیلترینگ این شبکه‌هاست، در عین حال خودش یکی از فعال‌ترین شخصیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده نیز هست.
او با همین شرایط در دانشگاه شهیدرجایی در جمع دانشجویان انتقادها به فیلترینگ تلگرام را اینطور پاسخ داد: «فیلتر اول تلگرام با دستور رئیس‌جمهور انجام شد، البته من می‌بینم برخی در این رابطه شایعاتی درست می‌کنند که اصلا اینگونه نیست. وقتی در اغتشاشات دی‌ماه دیدیم هماهنگی‌ها در تلگرام انجام می‌شود، در شورای عالی فضای مجازی بحث شد و با دستور روحانی تلگرام فیلتر شد.»
روایت ناقص ضرغامی واکنش دولتی‌ها را برانگیخت. ناقص از این جهت که دستور روحانی صرفا مربوط به مقطع ناآرامی‌های دی ماه ۹۶ بود و نه بعد از آن.‌ بعد از آن رئیس‌جمهور خودش به یکی از مخالفین ادامه فیلترینگ تلگرام بدل شد.

همین موضوع سبب شد تا علیرضا معزی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت ادعای او را رد کند: «تلگرام نه با دستور روحانی که به خواست دستگاه قضایی فیلتر شد. به‌راستی چه کسی توئیتر را فیلتر کرده و به دنبال فیلتر اینستاگرام است؟»
عزت‌الله ضرغامی هم در توئیتی مجدد به معزی پاسخ داد: «پس از ناآرامی‌های دی ماه ۹۶، فیلترینگ تلگرام، مشابه حصر، در جلسه شورای عالی امنیت ملی تصویب و توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد. نمی‌دانم چرا شورای اطلاع‌رسانی دولت، فرق ۹۶ و ۹۷ را نمی‌داند.»

در توئیت جدید ضرغامی در دو نقطه روایت قبلی خودش را نقض کرد. اول اینکه تصمیمی نه در شورای عالی فضای مجازی که در شورای عالی امنیت ملی گرفته شد و دوم اینکه رئیس‌جمهور صرفا تصمیم این شورا را ابلاغ کرده است. نکته‌ای که آشنا از کنار آن نگذشت و در کامنتی ذیل همین توئیت ضرغامی نوشت:‌ «شما در جلسه حضور داشتی یا برای‌تان تعریف کرده‌اند!»
در ادامه هم بار دیگر معزی در توئیترش تایم‌لاینی از تصمیمات و اتفاقات منجر به فیلتر تلگرام منتشر کرد و خطاب به ضرغامی نوشت: «فرق ۹۶ و ۹۷ در این تایم‌لاین مشخص شده تا اشتیاق ۱۴۰۰ سبب نشود به جای ابلاغ بگوییم دستور. روا نیست منبع روایت‌های گمراه‌کننده باشیم، نمی‌شود که یک روز به مقاومت دولت برابر فیلتر شدن تلگرام تاخت و روز دیگر که حربه فیلترینگ بی‌اثر شد، سراسیمه تیتر زد روحانی دستورش را داد.» در مقابل هم ضرغامی ساکت نماند و اینطور پاسخ داد: «وقتی مصوبات دو جلسه‌ی شورای عالی امنیت ملی به ریاست آقای روحانی درمورد فیلترینگ، یکی با عنوان ابلاغ سطوح عالی امنیتی و دیگری با عنوان دستور رئیس جمهور مطرح می‌شود. ‏آبروی هرچه تایم‌لاین را بردید. در شورای اطلاع‌رسانی دولت چه خبر است؟ سعی کنید تا ۱۴۰۰ داربست خوبی برای روحانی باشید!»

در این توئیت هم در واقع ضرغامی به عمد یا به سهو سعی کرده از کنار یک موضوع عبور کند؛ اینکه در مقطع ناآرامی‌های دیماه رئیس‌جمهور همراه با دیگر اعضای شورای عالی امنیت ملی موافق فیلتر موقت تلگرام بوده اما بعد از آرام شدن فضا در مقام رئیس‌جمهور بارها مخالفت خودش را با تداوم فیلترینگ تلگرام اعلام کرده اما فیلتر تلگرام با دستور سطوح عالی تداوم پیدا کرد.

اما همزمان با این جدال پینگ‌پنگی میان ضرغامی و دولتی‌ها درباره منشا تصمیم فیلترینگ تلگرام، روز گذشته آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد گفت: «رهبری فرمودند تلگرام فیلتر و تعطیل شود.» و در ادامه با بیان اینکه پهنای باندی که به تلگرام در این کشور داده شده است، ۵۰۰ گیگابایت است در‌حالی‌که پهنای باندی که به شبکه‌های اجتماعی داخلی داده شده، ۳۲ گیگابایت است، گفت: «به دشمن اتوبان چهار بانده داده شده، ولی برای مدافعین داخلی جاده خاکی می‌دهند. این فضایی است که دختران را بی‌عفت و جوانان را نابود می‌کند و فشار سیاسی – امنیتی برای کشور ایجاد می‌کند.»

 نهضت درخواست برای رفع فیلترینگ توئیتر
‎اما همزمان با بالا گرفتن بحث فیلتر تلگرام اتفاق تازه‌ای هم در شبکه مجازی توئیتر به راه افتاده است. جایی که تقریبا همه مسئولین و چهره‌های سیاسی چپ و راست و حتی مخالفان دو آتشه شبکه‌های اجتماعی مثل حداد عادل و خود ضرغامی هم در آن حضور جدی دارند.
چند روز پیش بعد از اینکه بیژن زنگنه به توئیتر پیوست، جهرمی وزیر ارتباطات ضمن خوش‌آمد‌گویی به او یادآوری کرد که خیلی از مسئولین در این شبکه حضور دارند اما همچنان درخواست ۶ وزیر و دو نماینده مجلس برای رفع فیلتر توئیتر بی‌پاسخ مانده است.

این توئیت جهرمی نهضت درخواست رفع فیلتر توئیتر را به راه انداخت. معصومه ابتکار اولین چهر‌ه‌ای بود که با اشاره به توئیت جهرمی از او خواست نام یک معاون رئیس‌جمهور را هم به فهرست درخواست‌کنندگان رفع فیلتر توئیتر اضافه کند. بعد از او شهیندخت مولاوردی به عنوان یک شهروند چنین درخواستی کرد و در ادامه هم الیاس حضرتی، فرید موسوی و فاطمه حسینی به عنوان نمایندگان مجلس به این کمپین پیوستند. حالا هم این درخواست از سوی خیلی از کاربران عادی توئیتر در حال مطرح شدن است. با این همه اما عزت الله ضرغامی به عنوان یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی تا این لحظه ترجیح داده در قبال این موضوع سکوت کند.
 


کد مطلب: 55089

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/55089/کسی-تلگرام-فیلتر

ايتنا
  https://www.itna.ir