کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آیا هوش مصنوعی جای پزشکان را می‌گیرد؟

سايت خبری ايتنا , 26 آذر 1397 ساعت 9:07

ایتنا - این پرسش که آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین پزشکان شود یا نه، هم یک حدس راجع به آینده است و هم یک بحث خیلی داغ.



به گزارش ایتنا به نقل از دیجیتال‌ژورنال، فناوری امروزی از این پتانسیل برخوردار است تا در تشخیص بیماری، از پزشکان دقیق‌تر عمل کند. همین امر درباره مداخلات جراحی نیز صحت دارد و در این حوزه، یک روبات برنامه‌نویسی‌شده می‌تواند در انجام برخی از اعمال، از انسان‌ها بهتر عمل کند.
 
در واقع تحلیل بالا، نتیجه کار دکتر "یورگ گولدهان" است که در مؤسسه کاربردی‌سازی علوم پزشکی واقع در شهر زوریخ در سوئیس مشغول به کار است.
آقای گلدهان در مقاله‌ای که در ژورنال پزشکی بریتانیا منتشر کرده، به این مطالب اشاره کرده است.
 
دلیل اینکه دکتر گلدهان به این نکات می‌پردازد، این است که توسعه ماشین‌های هوشمند و ظرفیت تقریباً نامحدود آنها برای پردازش داده‌ها و یادگیری متعاقب آن، به این معناست که آنها می‌توانند با سرعت‌هایی به‌مراتب بیشتر از انسان‌ها، به انجام کار بپردازند.
 
افزون بر این، اکنون میزان بیشتری از داده‌ها گردآوری می‌شود که این امر منجر به افزایش سریع دانش شده و ماشین‌ها نیز برای تطابق با تازه‌ترین تحولات و انجام بهترین اقدامات، اکنون از آمادگی بالایی برخوردار هستند.

گفتنی است بیشتر این داده‌ها، از برنامه‌های بهداشت و درمان، دستگاه‌های پایش فردی و سوابق پزشکی الکترونیکی استخراج می‌شود.
 


دکتر گلدهان می‌گوید یادگیری ماشین، با تبعیض‌ها یا موانعی که یادگیری انسانی آنها را تجربه می‌کند (همچون تفاوت‌های فرهنگی)، روبرو نیست.

به گزارش ایتنا، این در حالی است که پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که در یادگیری ماشین و هوش مصنوعی نیز حب و بغض‌هایی وجود دارند. این مشکلات می‌توانند حاصل روش آموزش به ماشین باشد؛ مثل پیش‌داوری و ذهنیت شخص برنامه‌نویس.

اغلب گفته می‌شود که استفاده فزاینده از کامپیوتر، با اهمیت رابطه میان بیمار و پزشک، در تعارض قرار دارد.
با اینکه دکتر گلدهان، خود به این مطلب اذعان دارد، ولی خاطرنشان می‌کند که ماشین‌ها و سیستم‌ها می‌توانند قابل اعتمادتر از انسان‌ها باشند.
 
دکتر گلدهان در ادامه می‌گوید کامپیوترها می‌توانند در آموزش پزشکی مفید واقع شوند و از پتانسیل بهبود نتایج و کیفیت اقدامات پزشکی نیز برخوردارند.
 


کد مطلب: 55023

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/55023/آیا-هوش-مصنوعی-جای-پزشکان-می-گیرد

ايتنا
  https://www.itna.ir