کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هوش مصنوعی آلفازیرو: برنده بی‌همتای شطرنج

پیشرفت‌های چشمگیر دیپ‌مایند در زمینه هوش مصنوعی

سايت خبری ايتنا , 23 آذر 1397 ساعت 22:03

ایتنا - آلفازیرو بدون داشتن دانش پیشین یا هرگونه داده ورودی، توانست همه شطرنج‌بازان و بهترین برنامه‌های کامپیوتری شطرنج را شکست داد.


به گزارش ایتنا به نقل از فایننشال‌تایمز، دیپ‌مایند به‌تازگی توانسته است توانمندترین هوش مصنوعی را در زمینه بازی‌ها به خدمت بگیرد.
 
گزارش‌ها حاکی است دیپ‌مایند، «آلفازیرو» (AlphaZero) را که توسعه‌ای از ماشین «آلفاگو» است، در ژورنال ساینس ارائه نموده است.
 
گفتنی است آلفازیرو بدون داشتن دانش پیشین یا هرگونه داده ورودی (البته به جز قواعد بازی)، نه‌تنها توانست Go را به خودش آموزش دهد، بلکه شطرنج و شوگی (شطرنج ژاپنی) را نیز فرا گرفت؛ آن هم در سطحی که همه شطرنج‌بازان و نیز بهترین برنامه‌های کامپیوتری در زمینه بازی شطرنج را شکست داد.
 
استادان شطرنج نه‌فقط به‌خاطر برنده شدن آلفازیرو، بلکه به‌دلیل پویایی آن و سبک غیرمعمولی که دارد، به تعریف و تمجید از آن پرداختند.
ناتاشا ریگان (استاد بین‌المللی شطرنج زنان) در این‌باره گفت: «خیلی برایم جالب بود که دیدم چطور تحلیل آلفازیرو نسبت به موتورهای برتر شطرنج و حتی بزرگترین استادان این بازی متفاوت است.»
 
گفته می‌شود گری گاسپاروف (قهرمان پیشین شطرنج جهان) که در سال ۱۹۹۷ توانست ماشین دیپ‌بلو (از آی‌بی‌ام) را شکست دهد، در مقاله‌ای در ژورنال ساینس به ستایش آلفازیرو پرداخته و گفته است: «آلفازیرو، سبکی باز و پویا همچون خودم دارد». آقای گاسپاروف بیان می‌کند: «عقل سلیم می‌گوید که ماشین‌های شطرنج‌باز، می‌توانند به تکامل برسند و دارای بی‌شمار قدرت مانور باشند».
 
گفتنی است آلفازیرو با انجام یک هزار بازی در برابر استاک‌فیش (Stockfish) که موتور شطرنج قهرمان کنونی قلمداد می‌شود، برنده ۱۵۵ بازی شد و تنها شش بار شکست خورد. استاک‌فیش بر مبنای هزاران قاعده استوار است که توسط بازیکنان بزرگ تمهید شده و می‌توانند نتیجه بازی را در اختیار بگیرند.

اما از سوی دیگر، آلفازیرو برای یادگیری شطرنج از صفر، از یک شبکه عصبی استفاده می‌کند و تنها چیزی که می‌داند، قواعد بازی است. این ماشین، یک میلیون بار بازی در مقابل خودش انجام می‌دهد و حرکاتی را که منجر به برنده شدن می‌شوند، یاد می‌گیرد.
 


کد مطلب: 55003

آدرس مطلب: https://www.itna.ir/news/55003/هوش-مصنوعی-آلفازیرو-برنده-بی-همتای-شطرنج

ايتنا
  https://www.itna.ir