۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۳۴

کارکنان گوگل خطاب به این شرکت: همدست دولت چین در نقض حقوق بشر نباشید

ایتنا - این گروه کارکنان می‌گویند که ساخت دراگون‌فلای می‌تواند مبنایی خطرناک باشد که باعث گردد باب ایجاد ابزارهایی مشابه آن در کشورهای دیگر برای گوگل باز شود.
کارکنان گوگل خطاب به این شرکت: همدست دولت چین در نقض حقوق بشر نباشید

300 نفر از کارکنان گوگل نامه‌ای سرگشاده امضا کرده و از این شرکت خواستند که به فعالیت موتور جست‌وجوی چینیش (موسوم به دراگون‌فلای) ادامه ندهد.
 
به گزارش ایتنا به نقل از ZDNet، در نامه گروه «کارکنان گوگل علیه دراگون‌فلای» آمده است: «فراهم‌سازی امکان دسترسی آسان دولت چین به داده‌های کاربران، به صورتی که در قوانین چین الزامی شده است، می‌تواند گوگل را شریک جرم ستم و نقض حقوق بشر کند».  
 
در این نامه همچنین آمده: «مخالفت ما با دراگون‌فلای خاص چین نیست: ما با تکنولوژی‌هایی هستیم که، به هر شکلی، به قدرتمندان برای ستم بر ضعفا کمک می‌کنند.»
 
این گروه گفت که بسیاری از اعضای آن به این خاطر به این غول دنیای جست‌وجو پیوستند که این شرکت «میل داشت ارزش‌هایش را بر منافعش تقدم دهد»، از جمله تصمیم این شرکت در سال 2010 برای سانسور نکردن نتایج جست‌وجو در چین؛ با این حال، این شرکت معتقد است که دیگر روش سابق خود را ادامه ندهد.
 
«ما همچنین از مدیریت شرکت می‌خواهیم که به شفافیت، ارتباط شفاف، و پاسخگویی واقعی متعهد باشد. گوگل قدرتمندتر از آن است که نتواند در قبال عملکردش مسئول و پاسخگو باشد. ما شایسته‌ایم از آنچه در شرکتی که در ساخت آن نقش داشته‌ایم می‌گذرد مطلع باشیم و سزاواریم که در این تصمیمات مهم حرفمان مورد توجه قرار بگیرد.»
 


این گروه می‌گوید که ساخت دراگون‌فلای می‌تواند مبنایی خطرناک باشد که باعث شود خودداری از ایجاد ابزارهایی مشابه آن در کشورهای دیگر برای گوگل دشوار شود.
 
در ماه سپتامبر، وبسایت The Intercept گزارش کرد که دراگون‌فلای کاربران را ملزم به لاگین کردن برای جست‌وجو می‌کند، آنها را مکان‌یابی می‌کند، و این داده‌ها را با یک «شریک چینی» به اشتراک می‌گذارد.
 
طبیعتا همه موتورهای جست‌وجوی چینی خود را با سانسور و «لیست سیاه‌»هایی که در اینترنت چین استاندارد به شمار می‌روند تطبیق می‌دهند.
 
از سویی دیگر، روبین لی، بنیانگذار جست‌وجوگر چینی Baidu، در ماه اوت گفته بود که دلگرم است شرکتش گوگل را پس از بازگشت به چین شکست خواهد داد.   
 
لی گفت: «اگر گوگل تصمیم به بازگشت به چین بگیرد ما از این فرصت برای نبردی واقعی استفاده خواهیم کرد، و باری دیگر پیروز خواهیم شد».
 
در اوائل سال جاری، هزار کارمند گوگل در نامه‌ای به دراگون‌فلای اعتراض کرده بودند.
 
کد مطلب: 54905
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام